Powstanie nowy kontynent Amazja? Naukowcy wiedzą, kiedy może się pojawić

Amazja - nowy, ogromny ląd może powstać za około 200-300 milionów lat (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Unsplash
oprac. KMO
03.09.2023 10:17, aktualizacja: 21.01.2024 14:36

Badacze z Curtin University w Australii oraz Uniwersytetu Pekińskiego w Chinach pod koniec 2022 r. opublikowali ciekawy artykuł w "National Science Review", w którym przedstawiają swoje przemyślenia na temat możliwości powstania nowego superkontynentu, nazwanego przez nich Amazją. Według ich prognoz, ten olbrzymi ląd mógłby powstać za około 200-300 milionów lat, kiedy to Ocean Spokojny przestanie istnieć.

Zespół naukowców podjął się zadania zbadania, jak mógłby wyglądać świat po powstaniu kolejnego superkontynentu. Wykorzystali do tego superkomputer, który umożliwił im przeprowadzenie zaawansowanych symulacji. Jak tłumaczą w swoim artykule "Will Earth's next supercontinent assemble through the closure of the Pacific Ocean?", wyniki ich obliczeń sugerują, że nowy superkontynent - Amazja, będący wynikiem połączenia Ameryki i Azji, mógłby powstać za 200-300 milionów lat.

Naukowcy mówią o nowym superkontynencie

"W ciągu ostatnich 2 miliardów lat ziemskie kontynenty zderzały się średnio co 600 milionów lat, tworząc superkontynenty. To oznacza, że obecne kontynenty połączą się w ciągu najbliższych setek milionów lat" - podkreśla główny autor badań doktor Chuan Huang z Earth Dynamics Research Group i School of Earth and Planetary Sciences w komunikacie prasowym Curtin University.

Badacze zwracają również uwagę na fakt, że Ziemia od miliardów lat stygnie. To zjawisko prowadzi do stopniowego zmniejszania się grubości i wytrzymałości płyt tektonicznych pod oceanami, co utrudnia formowanie się nowych superkontynentów poprzez zamykanie "młodych" oceanów, takich jak Ocean Atlantycki czy Ocean Indyjski.

Obliczenia przeprowadzone przez zespół sugerują, że te "nowe" oceany prawdopodobnie nie zamkną się podczas następnej rundy ruchów płyt tektonicznych. Inaczej wygląda sytuacja Oceanu Spokojnego, który jest pozostałością po superoceanie Panthalassa, utworzonym ponad 700 milionów lat temu. Ten imponujący zbiornik wodny, który w okresie swojej świetności mógł pokrywać około 70 proc. powierzchni Ziemi, czyli blisko 360 milionów kilometrów kwadratowych, jest szczegółowo opisany w naszym poprzednim artykule.

"Symulując ewolucję płyt tektonicznych Ziemi za pomocą superkomputera, byliśmy w stanie wykazać, że za mniej niż 300 milionów lat prawdopodobnie zamknie się Ocean Spokojny, umożliwiając powstanie Amazji, obalając niektóre wcześniejsze teorie naukowe" - dodał Chuan Huang.

W swoim badaniu naukowcy podkreślają, że Pacyfik kurczy się każdego roku o kilka centymetrów. Przewidują, że za 200-300 milionów lat, gdy Ameryka zderzy się z Azją, najprawdopodobniej dojdzie do jego zamknięcia. Badacze przypuszczają, że w tym procesie swój udział będzie miała Australia, która najpierw zderzy się z Azją, co przyspieszy jej połączenie z Ameryką.

Powstanie nowego superkontynentu będzie miało ogromny wpływ na środowisko naturalne oraz ekosystemy lądowe. Z komunikatu prasowego Curtin University wynika, że zmiany będą dotyczyły m.in. zmniejszenia poziomu wody w morzach, powstania suchych regionów w centralnych częściach superkontynentów, a także dużych różnic w dziennej temperaturze.