Potrafisz rozpoznać logo Apple? Zdziwisz się

Potrafisz rozpoznać logo Apple? Zdziwisz się

Potrafisz rozpoznać logo Apple? Zdziwisz się
Źródło zdjęć: © PAP
09.04.2015 14:45, aktualizacja: 09.04.2015 15:17

Prawie każdy z nas wie, jak wygląda jeden z najbardziej rozpoznawalnych logotypów na świecie - nadgryzione jabłuszko Apple. Prawie każdy potwierdzi, że narysowałby je nawet w środku nocy, z zamkniętymi oczami. Ale czy na pewno? Okazuje się, że nie.

Naukowcy z UCLA przeprowadzili eksperyment, którego celem było określenie zdolności zapamiętywania oraz przywoływania popularnych, napotykanych na co dzień znaków, a także tego, na ile nasze wyobrażenia o własnej pamięci pokrywają się z jej faktyczną wydajnością. Wyniki badania opublikowano na łamach „Quarterly Journal of Experimental Psychology”.

  1. studentów studiów licencjackich zostało poproszonych o narysowanie z pamięci słynnego logo Apple, a w drugim etapie - o wybranie właściwego znaku spośród kilku, które im przedstawiono. Wśród uczestników badania znalazło się 52 użytkowników komputerów z jabłuszkiem, 10 użytkowników PC oraz 23 studentów, którzy korzystali z obu tych rozwiązań.

Okazało się, że to, z jakiego sprzętu badani korzystali na co dzień, w żaden sposób nie wpłynęło na ich znajomość słynnego logo, a ze wszystkich 8. osób tylko jedna narysowała znak firmy prawidłowo (całkowicie samodzielnie, na czystej kartce papieru). Jeśli chodzi o drugie zadanie - wybór prawdziwego logo z grupy kilku podobnych obrazów - prawidłowo wykonała je mniej niż połowa uczestników.

„Jak to możliwe, aby tak proste, charakterystyczne i wszechobecne logo, które jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych znaków firmowych na świecie, było tak trudne do zapamiętania?”. - pyta główny autor badania prof. Alan Castel, psycholog z UCLA.

„Wyjaśnieniem może być to, że w trakcie życia nasze mózgi uczą się, że zapamiętywanie szczegółów nie jest ani ważne, ani opłacalne - opowiada naukowiec. - Zwiększenie wydajności pamięci wymaga bowiem od mózgu 'pozbywania się' takich drobiazgów, jak np. dokładny wygląd logo jakiejś firmy”.

Jak przypomina Castel, do podobnych wniosków doprowadziło poprzednie badanie jego zespołu (przeprowadzone w 201. r.), które wykazało, że większość ludzi nie zna dokładnej lokalizacji gaśnicy w swoim miejscu pracy, mimo że przechodzi koło niej setki lub tysiące razy w ciągu roku.

Profesor przytacza także wyniki badań spoza UCLA potwierdzające, że ludzkie mózgi mają małą zdolność zapamiętywania szczegółów, nawet tych, z którymi spotykają się codziennie lub prawie codziennie. Chodzi np. o układ klawiszy na klawiaturze komputerowej (wykazano, że nawet wykwalifikowane maszynistki mają trudności w odtworzeniu wyglądu standardowej klawiatury), wygląd monet czy znaków drogowych.

„Co ciekawe, zauważyliśmy uderzające rozbieżności pomiędzy tym, jak uczestnicy myśleli, że poradzą sobie z zadaniem, a tym, jak faktycznie sobie z nim poradzili - mówi Castel. - Przed wykonaniem zadania wszyscy byli pewni swojej doskonałej znajomości logo Apple, po - ich pewność drastycznie zmalała. Takie nadmierne zaufanie w niezawodność własnej pamięci wynika prawdopodobnie z faktu, że logo, o którym mowa, postrzegane jest jako znak wyjątkowo prosty, wszechobecny i przez to łatwy do przypomnienia”

„Okazuje się więc, że pamięć ludzka jest dużo gorsza niż się nam wydaje, ale już pojedyncze doświadczenie udowodniające nam jej zawodność sprawia, że potrafimy w przyszłości lepiej oceniać jej faktyczne możliwości”. - podsumowuje naukowiec.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)