Potrafi przeżyć, jedząc meteoryt. Naukowcy zaskoczeni pierwszym takim odkryciem

Źródło zdjęć: © iStock.com | dottedhippo

09.12.2019 08:12, aktual.: 09.12.2019 08:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Mikroorganizm Metallosphaera sedula żywi się minerałami. Jednak naukowcy byli zaskoczeni, kiedy okazało się, że organizm gustuje także w minerałach występujących w kosmicznych skałach.

Mikroorganizm Metallosphaera sedula to jednokomórkowiec podobny do bakterii stał się przedmiotem badań zespołu dr Tetyany Milojevic z Uniwersytetu Wiedeńskiego, których wyniki opublikowano w "Scientific Reports". Badania miały na celu znaleźć organizm, który byłby w stanie przeżyć na kosmicznej skale.

Metallosphaera sedula był jednym z pierwszych, który przykuł uwagę naukowców, ponieważ mikroorganizmy po raz pierwszy odnaleziono na polu wulkanicznym. Naukowcy mieli więc podejrzenia, że organizm będzie w stanie odżywiać się minerałami, które znaleźć można m.in. w meteorytach. Przewidywania potwierdziły się, kiedy naukowcy zauważyli, że metallosphaera sedula doskonale radzi sobie z trawieniem metali ciężkich.

Jednocześnie wcześniejsze dane potwierdziły, że organizm dobrze radzi sobie w ekstremalnych warunkach - w gorących źródłach bogatych w siarkę, wulkanicznych skałach czy w otoczeniu o niskim ph. Był wykorzystywany również do pozbywania się pirytu z węgla. Zdaniem naukowców cechy te czynią z niego idealnego kandydata do wyprawy na Marsa, ponieważ jest duże prawdopodobieństwo, że poradziłby sobie z przeżyciem w tamtych warunkach.

Badacze przetestowali, jak mikroorganizm poradzi sobie z trawieniem skał księżycowych. Na "posiłek" zostały wybrany meteoryt NWA 1172 - odnaleziony w Afryce w 2000 roku. Szybko okazało się, że przyrost mikroba jest znacznie większy, kiedy pożywia się na meteorycie niż w próbce kontrolnej na chalkopirycie.

Pierwsze wyniki bardzo pozytywnie zaskoczyły naukowców. Dały im podstawę sądzić, że w kosmosie można znaleźć inne mikroorganizmy, które również są w stanie przetrwać w żywiąc się kosmicznymi skałami. Poza tym - mogły one trafić wraz z meteorytami na Ziemię. To dodatkowo wzmacnia teorię, że życie na Ziemi mogła zapoczątkować asteroida.