Trwa ładowanie...

Polska. Mrówki kanibale w postsowieckim bunkrze. Skrywają więcej sekretów

Na terenie Polski odnaleziono nietypową kolonię mrówek ćmawych. Zamieszkują kopiec wewnątrz postsowieckiego bunkra atomowego. Jednak ich zachowanie jest o tyle niepokojące, że mrówki okazały się kanibalami.
Naukowcy odkryli nietypową kolonię mrówek, która próbuje przetrwać bez królowej
Naukowcy odkryli nietypową kolonię mrówek, która próbuje przetrwać bez królowejŹródło: Materiały prasowe, Fot: Wojciech Stephan
drx8hjq

Mrówki ćmawe (Formica polyctena) odkryte w zamkniętym bunkrze na terenie radzieckiej bazy wojskowej w Templewie w województwie lubuskim uciekają się do kanibalizmu, by przetrwać.

Zespół składający się z polskich, węgierskich i fińskich naukowców przedstawił swoje wyniki badań na łamach czasopisma "Journal of Hymenoptera Research". Na podstawie badań prowadzonych od 2013 roku badacze odkryli nietypową kolonię mrówek, w której brakuje królowej.

drx8hjq

Do odkrycia doszło przypadkiem, podczas badań nietoperzy zimujących w tym samym bunkrze. Mrówki, mimo przebywania w zamkniętym pomieszczeniu, bez królowej i łatwego dostępu do pożywienia, zdawały się dobrze sobie radzić w ekstremalnych warunkach.

Pierwsze wyniki obserwacji zostały opublikowanej jeszcze w 2016 roku, ale najnowsze informacje potwierdzają, że mrówki są w stanie przetrwać żywiąc się ciałami innych martwych robotnic z kolonii. W normalnych warunkach mrówki ćmawe żywią się larwami owadów i padliną.