Polska firma prezentuje rewolucję na MSPO. Opancerzony samochód dla każdego

Polska firma BC ARMS zaprezentowała unikalny na skalę światową pakiet opancerzenia dla cywilnych samochodów, który nie wymaga zmian w konstrukcji. W efekcie każdy chętny będzie mógł mieć pojazd opancerzony w swoim garażu. Przedstawiamy kulisy powstania tego rozwiązania.

Pick-up SsangYong z dodanym pakietem pancerza dodatkowego na masce zmieniającego go w praktycznie pojazd opancerzony.
Pick-up SsangYong z dodanym pakietem pancerza dodatkowego na masce zmieniającego go w praktycznie pojazd opancerzony.
Źródło zdjęć: © materiały własne | Przemysław Juraszek
Przemysław Juraszek

08.09.2023 | aktual.: 08.09.2023 14:20

Podczas targów MSPO odbywających się w dniach 5-8 września 2023 r. wiele firm prezentuje swoje rozwiązania. Jednym z najciekawszych był pakiet opancerzenia dodatkowego przeznaczonego dla samochodów cywilnych zaprojektowany przez polską firmę BC ARMS. Przyglądając się temu projektowi rodzi się pytanie, dlaczego nikt wcześniej nie wpadł na podobny pomysł?

Ideę powstania tego rozwiązania skomentował w rozmowie z nami Krzysztof Urban, piastujący stanowisko CTO (Chief Technology Officer) w firmie BC ARMS.

Projektując to jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie, wykorzystaliśmy doświadczenia zebrane w trakcie wyjazdów na Ukrainę, gdzie lekkie nieopancerzone pojazdy są z konieczności wykorzystywane blisko linii frontu lub wręcz na niej. Dlatego zdecydowaliśmy się na opancerzenie, które w najwyższej wersji zdolne jest zatrzymać pocisk przeciwpancerno-zapalający B-32 kalibru 7,62x54r.

Krzysztof UrbanCTO (Chief Technology Officer) firmy BC Arms

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Urban podkreślił, że pakiet opancerzenia jest montowany na pojedzie za pomocą magnesów i nie wymaga ingerencji w konstrukcję samochodu, tak jak ma to miejsce w przypadku opancerzonych limuzyn, wykorzystywanych m.in. przez SOP i inne służby.

Na poniższych zdjęciach widać prototypowy, w pełni funkcjonalny, pakiet pancerza na masce pick-upa SsangYong, który - jak podkreślił nasz rozmówca - "jeszcze schnął w drodze na targi, dlatego nie grzeszy estetyką".

  • Wycinek pokazujący budowę pancerza obejmujący UHMWPE, kevlar oraz kostki ceramiki.
  • Pick-up SsangYong z dodanym pakietem pancerza dodatkowego na masce zmieniającego go w praktycznie pojazd opancerzony.
  • Tak wygląda pakiet boczny (na zdjęciu pokrowiec maskujący pod pancerny wkład).
  • Dodatkowy pakiet nie wymaga ingerencji w konstrukcję samochodu, ponieważ trzyma się na magnesach.
  • Pick-up SsangYong z dodanym pakietem pancerza dodatkowego na masce zmieniającego go w praktycznie pojazd opancerzony.
  • Widoczna struktura pancerza dodatkowego obejmująca kevlar, ceramikę oraz UHMWPE.
  • Pakiet pancerza dodatkowego od BC ARMS nie wymaga ingerencji w konstrukcję samochodu.
  • Pick-up SsangYong z dołożonym pakietem pancerza dodatkowego na masce zmieniającego go w praktycznie pojazd opancerzony.
[1/8] Wycinek pokazujący budowę pancerza obejmujący UHMWPE, kevlar oraz kostki ceramiki. Źródło zdjęć: © materiały własne | Przemysław Juraszek

Boczne osłony, w zależności od preferencji zamawiającego, mogą być pełne jak na powyższych zdjęciach. Widoczność zapewnią zewnętrzne kamery podpięte do wyświetlacza wewnątrz samochodu lub okna ze szkła balistycznego. Warto jednak zaznaczyć, że szkło - tak jak w każdym innym pojeździe opancerzonym - jest słabym punktem, ponieważ zniesie znacznie mniej niż pancerz.

Pakiet pozwala w praktyce przeobrazić każdy samochód terenowy w odpowiednik wojskowego pojazdu opancerzonego. Wadą jak zwykle jest masa, ale ta dzięki zastosowaniu mieszaniny kevlaru, ceramiki oraz polietylenu o bardzo dużym ciężarze cząsteczkowym UHMWPE (od amerykańskiej firmy Honeywell), nie jest aż tak duża. Pełny pakiet dla prezentowanego pick-upa ma ważyć ok. 800 kg.

Co więcej, rozwiązanie - polskie podobnie jak płyty balistyczne od BC ARMS - będzie z czasem trafiać do wolnej sprzedaży na rynku cywilnym. Oznacza to, że każdy chętny będzie mógł za odpowiednią cenę opancerzyć swój samochód.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

militariatargi zbrojeniowepojazd opancerzony
Komentarze (63)