Polska firma prezentuje rewolucję na MSPO. Opancerzony samochód dla każdego
Polska firma BC ARMS zaprezentowała unikalny na skalę światową pakiet opancerzenia dla cywilnych samochodów, który nie wymaga zmian w konstrukcji. W efekcie każdy chętny będzie mógł mieć pojazd opancerzony w swoim garażu. Przedstawiamy kulisy powstania tego rozwiązania.
08.09.2023 | aktual.: 08.09.2023 14:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Podczas targów MSPO odbywających się w dniach 5-8 września 2023 r. wiele firm prezentuje swoje rozwiązania. Jednym z najciekawszych był pakiet opancerzenia dodatkowego przeznaczonego dla samochodów cywilnych zaprojektowany przez polską firmę BC ARMS. Przyglądając się temu projektowi rodzi się pytanie, dlaczego nikt wcześniej nie wpadł na podobny pomysł?
Ideę powstania tego rozwiązania skomentował w rozmowie z nami Krzysztof Urban, piastujący stanowisko CTO (Chief Technology Officer) w firmie BC ARMS.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Urban podkreślił, że pakiet opancerzenia jest montowany na pojedzie za pomocą magnesów i nie wymaga ingerencji w konstrukcję samochodu, tak jak ma to miejsce w przypadku opancerzonych limuzyn, wykorzystywanych m.in. przez SOP i inne służby.
Na poniższych zdjęciach widać prototypowy, w pełni funkcjonalny, pakiet pancerza na masce pick-upa SsangYong, który - jak podkreślił nasz rozmówca - "jeszcze schnął w drodze na targi, dlatego nie grzeszy estetyką".
Boczne osłony, w zależności od preferencji zamawiającego, mogą być pełne jak na powyższych zdjęciach. Widoczność zapewnią zewnętrzne kamery podpięte do wyświetlacza wewnątrz samochodu lub okna ze szkła balistycznego. Warto jednak zaznaczyć, że szkło - tak jak w każdym innym pojeździe opancerzonym - jest słabym punktem, ponieważ zniesie znacznie mniej niż pancerz.
Pakiet pozwala w praktyce przeobrazić każdy samochód terenowy w odpowiednik wojskowego pojazdu opancerzonego. Wadą jak zwykle jest masa, ale ta dzięki zastosowaniu mieszaniny kevlaru, ceramiki oraz polietylenu o bardzo dużym ciężarze cząsteczkowym UHMWPE (od amerykańskiej firmy Honeywell), nie jest aż tak duża. Pełny pakiet dla prezentowanego pick-upa ma ważyć ok. 800 kg.
Co więcej, rozwiązanie - polskie podobnie jak płyty balistyczne od BC ARMS - będzie z czasem trafiać do wolnej sprzedaży na rynku cywilnym. Oznacza to, że każdy chętny będzie mógł za odpowiednią cenę opancerzyć swój samochód.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski