Polscy kontrolerzy ruchu lotniczego pracują nad wykorzystaniem technologii 4D
Gdzie (szerokość i długość geograficzna), na jakiej wysokości i w jakim czasie - takie parametry mają określać pozycję samolotu. A przynajmniej nad takim systemem pracuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Ma to sprawić, że zarządzanie ruchem samolotów będzie bardziej efektywne.
W Polsce od listopada 2013 roku kontrolerzy ruchu lotniczego korzystają z systemu Pegasus21. Miał on zwiększyć przepustowość o 30 proc., a wartość kontraktu między Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP) a firmą Indra S.A. na zakup i wdrożenie Pegasusa wyniiosła 25333308,95 euro (ponad 100 milionów złotych). System działa dopiero od trzech lat, ale już opracowywany jest jego następca.
- Specjaliści i kontrolerzy PAŻP we współpracy z dostawcą zarządzania ruchem lotniczym oraz innymi agencjami odpowiedzialnymi za ruch lotniczy w Europie, pracują już nad wdrożeniem w ciągu najbliższych 5-6 lat systemu - iTEC, który będzie wykorzystywać najbardziej zaawansowane technologie oparte o trajektorię 4D; rozwiązanie to polega na określaniu pozycji samolotu w czterech wymiarach - szerokości i długości geograficznej, wysokości oraz w czasie - zamiast, jak dotychczas, w trzech. Trajektoria 4D umożliwi precyzyjne śledzenie lotów i pozwoli na efektywniejsze kierowanie ruchem lotniczym, zarządzanie strumieniami ruchu lotniczego i szybkie przeprogramowanie tras. Zmniejszy liczbę opóźnień i odwołanych lotów - powiedziała w rozmowie z PAP p.o. prezesa PAŻP Magdalena Jaworska.
Projekt realizowany jest we współpracy z litewską agencją Oro Navigacija, przy wsparciu agencji z Europy - brytyjskiego NATS, niemieckiego DFS, hiszpańskiego ENAIRE, holenderskiego LVNL i norweskiego Avinor. W efekcie tej współpracy nad bałtycką przestrzenią powietrzną kontrolę sprawować ma nowo tworzony wspólny system operacyjny. W ciągu kolejnych 5 lat system ten ma być stosownay przez najważniejsze Centra Zarządzania Ruchem Lotniczym w Europie.
- Chcielibyśmy, aby ten system był już wykorzystywany w nowym centrum operacyjnym PAŻP, które planujemy wybudować w podwarszawskich Regułach - powiedziała Jaworska.
Dwuetapowy konkurs na opracowanie koncepcji inwestycji został już ogłoszony. Jego rozstrzygnięcie planowane jest w maju 2017 roku.
W PAŻP pracuje ponad 500 kontrolerów ruchu lotniczego. W polskiej przestrzeni powietrznej obecnie wykonywanych jest rocznie ok. 700 tys. operacji, czyli startów i lądowań samolotów na polskich lotniskach pasażerskich. Według prognoz, w najbliższych latach liczba tych operacji wzrośnie do prawie półtora miliona rocznie.