Pojawiły się na polskim niebie. Pokonały ponad 1000 km

W podpoznańskiej bazie lotniczej w Krzesinach wylądowały myśliwce, które w drodze do Polski musiały pokonać ponad 1000 km. Mowa o brytyjskich samolotach Eurofighter Typhoon, które wraz z polskimi F-16 będą wykonywać wspólne operacje w ramach ćwiczeń Astral Knight 2024 – podaje Dowództwo Operacyjne Sił Zbrojnych RP.

Eurofighter Typhoon
Eurofighter Typhoon
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Norbert Garbarek

16.05.2024 | aktual.: 16.05.2024 15:00

Nad Polską w ostatnim czasie pojawia się wiele samolotów interesujących pod względem ich możliwości. Jeszcze podczas wizyty amerykańskiego sekretarza stanu Antony’ego Blinkena na polskim niebie pojawił się szereg maszyn różnego przeznaczenia, w tym myśliwce, tankowce oraz maszyna zwiadowcza.

Na naszych lotniskach regularnie lądują też największe samoloty transportowe na świecie. W kwietniu wielokrotnie nad Polską latały Antonovy An-124 oraz Boeingi 747. Nie brakowało też licznych przelotów F-16 rejestrowanych przez portal śledzący samoloty z włączonymi transponderami Flightradar24.

Ćwiczenia Astral Knight 2024 przynoszą kolejne okazje do podziwiania wyjątkowych maszyn przelatujących kilka (lub nawet kilkanaście) kilometrów nad naszymi głowami. Z Wielkiej Brytanii do 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach przyleciały właśnie samoloty Eurofighter Typhoon. Dowództwo Operacyjne informuje, że brytyjskie maszyny będą ćwiczyć "zwiększenie zdolności odstraszania i skutecznego reagowania na potencjalne zagrożenia".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Myśliwce, których nie mają Polacy

Eurofighery Typhoon to dwusilnikowe myśliwce wielozadaniowe, za którego produkcję odpowiada trzech producentów z Europy: Alenia Aeronautica, BAE Systems i EADS. Razem tworzą oni holding Eurofighter Jagdflugzeug GmbH. Produkowany przez wspólników myśliwiec jest obecnie wykorzystywany tylko przez kilka państw (m.in. Hiszpanię, Niemcy, Włochy i Wielką Brytanię), a na liście nie ma Polski.

Historia Typhoonów sięga końca lat 70. ubiegłego wieku, kiedy w Europie pojawiła się konieczność wymiany starszych i wysłużonych już myśliwców odbiegających standardami od amerykańskich F-16 i sowieckich MiG-ów-29. Tak zapoczątkowano projekt Eurofightera Typhoon, którego pierwszy oblot miał miejsce w marcu 1994 r. Od tego czasu powstało przynajmniej 550 egzemplarzy europejskich myśliwców (dane z 2018 r.).

Specyfikacja Typhoonów

Za napęd Typhoona odpowiadają dwa silniki dwuprzepływowe EuroJet EJ200, które generują ciąg na poziomie 60 kN każdy i 90 kN z dopalaniem. To wartości porównywalne z amerykańskimi F-16 (z silnikami F100-PW-200).

Europejski Typhoon jest natomiast nieco większą konstrukcją na tle konkurencji z USA. Jego skrzydła osiągają niemal 11 m rozpiętości, długość maszyny wynosi prawie 16 m, a jej wysokość to 5,3 m. Ważący 11 t samolot rozpędza się do prędkości 2 Ma, czyli ponad 2100 km/h i może pracować na wysokości 18,3 km. Za zdolności defensywne odpowiada w przypadku tej konstrukcji pokaźny arsenał z działkiem Mauser BK-27 kal. 27 mm na czele.

Dodatkowym uzbrojeniem zawieszonym pod Typhoonem mogą być pociski przeciwokrętowe AGM-84, UGM-84 Harpoon, przeciwradarowe AGM-88 HARM, przeciwlotnicze AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM, ale też szybujące Storm Shadow lub inteligentne bomby z rodziny JDAM i Paveway.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie