Pierwszy lot elektrycznego samolotu. Baterie starczą na 1000 godzin w powietrzu

Rozpoczęły się oficjalne loty testowe najnowszego elektrycznego samolotu Pipistrel Alpha Electro. Stojące za nim firmy chcą produkować ekonomiczne samoloty, latające na krótkie dystanse.

Samolot szczęśliwie wystartował i wylądował
Źródło zdjęć: © youtube.com
Arkadiusz Stando

Ostatnimi czasy sporo mówi się o elektrycznych samochodach, tramwajach czy łodziach. Niektóre państwa szykują się na całkowite wycofanie silników spalinowych. Teraz nadszedł czas na elektryczny samolot - Pipistrel Alpha Electro.

Jest to efekt współpracy startupu Electro.Aero i firmy Pipistrel. Pierwszy lot testowy odbył się 2 stycznia tego roku. Dwumiejscowa maszyna z sukcesem wzniosła się w powietrze i wylądował.

Bateria samolotu działa na tej samej zasadzie, co te montowane w samochodach Tesli. Dwa litowo-jonowe akumulatory są w stanie utrzymać go w powietrzu przez godzinę z 30 minutowym zapasem energii. Baterie są bardzo wytrzymałe, ich żywotność to nawet 1000 godzin lotów.

Paliwo używane do latania kosztuje ogromne pieniądze, a korzystanie z elektrycznego silnika to koszt zaledwie 3$, czyli ok. 10zł na godzinę. Wydajność samolotu jest całkiem rozsądna, do startu potrzebuje zaledwie 60 kW, a w powietrzu zużywa już tylko 20 kW. W dodatku, taki samolot, jest nie tylko ekonomiczny, ale i bardzo cichy. Praca jego silnika powoduje hałas podobny do samochodu.

Ekonomicznie, cicho, ale też zdrowo dla środowiska. Przemysł lotniczy jest uznawany za jeden z największych czynników emisji dwutlenku węgla. Na szczęście to nie jedyny startup zajmujący się elektrycznymi samolotami. Amerykańska firma Wright Electrics także pracuje nad stworzeniem pasażerskiego samolotu, który będzie całkowicie napędzany energią elektryczną.

Pipistrel Alpha Electro jest aktualnie testowany w Australii. Electro.Aero liczy na powstanie stacji ładującej, która byłaby podłączona do paneli słonecznych w pobliżu lotniska Rottnest. Może to umożliwić przewożenie małych grup ludzi na wyspę z niskim kosztem eksploatacji.

Wybrane dla Ciebie
Naśladowanie mózgu może poprawić wydajność AI. Znaleźli nową metodę
Naśladowanie mózgu może poprawić wydajność AI. Znaleźli nową metodę
Kometa 3I/ATLAS zaskakująco pojaśniała. Naukowcy szukają wyjaśnień
Kometa 3I/ATLAS zaskakująco pojaśniała. Naukowcy szukają wyjaśnień
Ukraińcy mają problem. Drony Rosjan są coraz lepsze
Ukraińcy mają problem. Drony Rosjan są coraz lepsze
To prawdziwy koniec. Ostatnia sonda w otoczeniu Wenus zamilkła
To prawdziwy koniec. Ostatnia sonda w otoczeniu Wenus zamilkła
Rosjanie odebrali nowe myśliwce. Najważniejszą informację znów ukryli
Rosjanie odebrali nowe myśliwce. Najważniejszą informację znów ukryli
Nowa zimna wojna. Ameryka przegapiła atomowy wyścig zbrojeń
Nowa zimna wojna. Ameryka przegapiła atomowy wyścig zbrojeń
Pancerne marzenia Niemiec. Liczba pancernych Pum znacznie wzrośnie
Pancerne marzenia Niemiec. Liczba pancernych Pum znacznie wzrośnie
Amerykański sposób na drony. Uczyni czołgi znowu wielkimi
Amerykański sposób na drony. Uczyni czołgi znowu wielkimi
Rosyjski przemysł zaskakuje. Produkcja  BTR-ów liczona w setkach sztuk
Rosyjski przemysł zaskakuje. Produkcja BTR-ów liczona w setkach sztuk
Włoskie "czołgi na kołach". Już walczą z Rosjanami w Ukrainie
Włoskie "czołgi na kołach". Już walczą z Rosjanami w Ukrainie
Karabiny snajperskie z Kanady w rękach Rosjan. Oto jak omijają sankcje
Karabiny snajperskie z Kanady w rękach Rosjan. Oto jak omijają sankcje
Atak na rosyjską infrastrukturę energetyczną. Ukraińcy użyli Neptunów
Atak na rosyjską infrastrukturę energetyczną. Ukraińcy użyli Neptunów