Pierwszy deszcz meteorów spowodowany przez ludzi? NASA weryfikuje możliwości

Mars jako pierwszy zobaczy meteoryty nazwane niedawno Dimorphid
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Adobe Stock

27.08.2024 09:14, aktual.: 27.08.2024 12:17

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

NASA mogła przypadkowo stworzyć pierwszy deszcz meteorów spowodowany przez ludzi. Nowe badania ujawniają zaskakujące fakty. Odkrycia te otwierają nowe możliwości badawcze w zakresie meteorytów oraz interakcji ciał niebieskich z planetami.

Misja DART, przeprowadzona przez NASA w 2022 roku, wprowadziła ludzkość w nową erę badań kosmicznych, pozwalając na pierwszy raz przesunięcie ciała niebieskiego. Uderzenie w asteroidę Dimorphos nie tylko zmieniło jej orbitę, ale także mogło wywołać efekty, które są dopiero teraz badane. Nowe symulacje wskazują, że fragmenty asteroidy mogą dotrzeć na Marsa i Ziemię, co stwarza możliwość obserwacji meteorytów o niecodziennym pochodzeniu.

Pierwszy przypadek przesunięcia ciał niebieskich

W 2022 roku NASA zrealizowała rewolucyjną misję DART, która może zrewolucjonizować nasze rozumienie ruchu ciał niebieskich. Misja polegała na uderzeniu w asteroidę Dimorphos, będącą księżycem asteroidy Didymos, aby zmienić jej orbitę. To pierwszy raz, kiedy ludzkość z powodzeniem przesunęła ciało niebieskie.

Jak to się udało? DART, sonda o rozmiarach samochodu osobowego, z pełną prędkością uderzyła w asteroidę o średnicy około 150 metrów. Po zderzeniu, uwolniono ogromne ilości odłamków i pyłu, które rozprzestrzeniły się daleko poza układ asteroidy. DART był wspomagany przez małego satelitę CubeSat o nazwie LICIACube, który z bliska obserwował kolizję.

Co odkryto? Nowe symulacje oparte na danych z LICIACube wskazują, że fragmenty Dimorphos mogą dotrzeć do Ziemi i Marsa. Obliczenia sugerują, że niektóre cząstki mogą przebyć podróż na Marsa w około 13 lat. To odkrycie otwiera możliwość, że w przyszłości mogą wystąpić meteory z Dimorphos na Marsie, a także na Ziemi.

Nowe odkrycie przełomem w badaniu powierzchni Marsa?

Ostatnie symulacje przeprowadzone przez zespół badawczy, bazujące na danych z misji DART i obserwacjach LICIACube, ujawniają potencjalnie przełomowe możliwości w badaniach powierzchni Marsa. Symulacje wykazały, że fragmenty asteroidy Dimorphos, wyrzucone podczas zderzenia, mogą dotrzeć na Marsa w ciągu około 13 lat. To odkrycie jest szczególnie ekscytujące dla naukowców badających Czerwoną Planetę.

Jakie są implikacje dla Marsa? Przede wszystkim, meteory z Dimorphos mogłyby dostarczyć cennych informacji na temat składu i właściwości ciał niebieskich, które mogą różnić się od tych, które obserwujemy na Ziemi. Jeżeli misje badawcze na Marsie zarejestrują te meteory, mogłyby one dostarczyć nowych danych na temat wpływu ciał kosmicznych na powierzchnię planety oraz pomóc w lepszym zrozumieniu jej historii geologicznej.

Time-Lapse Video Of Didymos-Dimorphos System- Credit: Joseph DePasquale (STScI)

Co może się wydarzyć w przyszłości? Jeśli prognozy się sprawdzą, przyszłe misje na Marsie mogą napotkać meteory z Dimorphos, które mogłyby być obserwowane i analizowane przez instrumenty badawcze. To mogłoby znacząco wpłynąć na nasze zrozumienie interakcji między ciałami niebieskimi a powierzchnią Marsa oraz dostarczyć nowych informacji na temat potencjalnych zasobów i warunków na planecie.