Para wodna w atmosferze Ganimedesa. Naukowcy znaleźli dowody

Para wodna w atmosferze Ganimedesa. Naukowcy znaleźli dowody
Źródło zdjęć: © East News | NASA
Adam Gaafar
27.07.2021 22:20

Astronomowie po raz pierwszy znaleźli dowody na istnienie pary wodnej w atmosferze Ganimedesa, największego, pokrytego lodem, księżyca Jowisza – informuje NASA. Naukowcy od dawna interesują się tym satelitą, gdyż mogą panować tam warunki potencjalnie sprzyjające istnieniu życia.

Odkrycia dokonano dzięki informacjom pochodzącym z  Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Naukowcy poddali analizie dane zbierane przez niego w latach 1998-2018. Specjaliści zaznaczają przy tym, że ocean na Ganimedesie znajduje się ok. 200 km pod jego powierzchnią, dlatego para wodna w atmosferze satelity nie może pochodzić z tego akwenu.

Zespół badaczy pod kierownictwem Lorenza Rotha z Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie odkrył, że na księżycu Jowisza ma miejsce sublimacja – proces, w ramach którego dochodzi do bezpośredniego przechodzenia ze stanu stałego w stan gazowy. Para wodna w atmosferze satelity musi zatem pochodzić od pokrywy lodowej, która skuwa jego powierzchnię.

Chociaż obecność pary wodnej nie musi świadczyć o istnieniu życia, może pozwolić naukowcom poznać skład atmosfery księżyca. Do tej pory wiadomo jedynie, że zawiera ona tlen.

Hubble Finds Evidence of Water Vapor at Jupiter’s Moon Ganymede

Zdaniem naukowców ocean znajdujący się pod lodową skorupą Ganimedesa może mieć w sobie sześć razy więcej wody niż wszystkie oceany na Ziemi i trzy razy więcej niż inny księżyc Jowisza – Europa. Panujące w nim warunki mogą potencjalnie sprzyjać istnieniu życia. Na 2022 r. zaplanowano start misji JUICE, realizowanej przez Europejską Agencję Kosmiczną. Sonda, która po siedmiu latach dotrze w okolice Jowisza, będzie krążyć wokół Ganimedesa przez 9 miesięcy.