NASA podejmie ryzykowną próbę naprawy Kosmicznego Teleskopu Hubble'a

Źródło zdjęć: © NASA
Karolina Modzelewska
15.07.2021 13:54

Po ponad miesiącu poszukiwań NASA zidentyfikowała potencjalną przyczynę usterki komputera Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Problem wstrzymał realizowane operacje naukowe, ale agencja zakłada, że niedługo uda się go ponownie uruchomić. Naukowcy rozpoczną działania naprawcze w czwartek - 15 lipca.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a nie działa od 13 czerwca br. NASA początkowo nie zdradzała zbyt wiele informacji na temat występujących problemów z głównym komputerem urządzenia. Dopiero 16 czerwca pojawił się komunikat: "po przeanalizowaniu danych zespół operacyjny Hubble'a bada, czy degradujący się moduł pamięci doprowadził do zatrzymania komputera. Zespół przygotowuje się do przejścia na jeden z kilku modułów zapasowych".

NASA podejmie kolejną próbę naprawy Kosmicznego Teleskopu Hubble'a

Jak wynika z najnowszych informacji opublikowanych przez NASA, najprawdopodobniej udało się ustalić, co było przyczyną problemów z komputerem. Chodzi o usterkę jednostki sterowania zasilaniem (PCU). Podobnie jak komputer z ładunkiem, PCU znajduje się w jednostce sterowania instrumentami naukowymi i obsługą danych Hubble'a (SI C&DH).

PCU upewnia się, że komputer i powiązany z nim sprzęt mają stały strumień energii elektrycznej. Robi to za pomocą regulatora mocy i tzw. "wtórnego obwodu zabezpieczającego", który wyłącza komputer jeśli napięcie przekroczy lub spadnie poniżej akceptowalnych poziomów, jak wyjaśnia NASA.

Zespół już raz próbował zresetować PCU. Nie przyniosło to oczekiwanych rezultatów. Teraz NASA planuje uruchomić zapasową jednostkę SI C&DH, co wiążę się z aktywacją zapasowej jednostki PCU. Działania naprawcze zostały zaplanowane na czwartek, 15 lipca. Podobne poprawki były wdrażane w 2008 roku. NASA wymieniła wówczas jedną z części część SI C&DH, Command Unit/Science Data Formatter, po awarii modułu. Z kolei w 2009 roku astronauci wymienili całą jednostkę SI C&DH.