Życie na Marsie. Naukowcy znaleźli klucz do rozwiązania tej zagadki

Życie na Marsie. Naukowcy znaleźli klucz do rozwiązania tej zagadki

Ilustracja przedstawiająca lot helikoptera Ingenuity na Marsie.
Źródło zdjęć: © NASA's Jet Propulsion Laboratory | ony Greicius
Karolina Modzelewska
24.05.2021 13:21

Poszukiwanie życia na Marsie to jedno z głównych zadań łazika Perseverance NASA. Urządzenie starannie przeszukuje powierzchnię Czerwonej Planety, aby znaleźć jakiekolwiek dowody potwierdzające istnienie żywych organizmów. Naukowcy na łamach czasopisma "Journal of Geophysical Research" przekonują, że ich odkrycie może w tym znacząco pomóc.

Badanie dowodów życia na Marsie jest związane z poszukiwaniem związków organicznych, które zawierają węgiel, a także inne, kluczowe z punktu widzenia żywych organizmów pierwiastki – wodór, tlen czy azot. Są one niezbędne w przypadku cyklu węglowego, który jest biologicznym, chemicznym i fizycznym procesem, polegającym na wymianie węgla znajdującego się m.in. w organizmach żywych, ich szczątkach, wodzie czy atmosferze. To zadanie obecnie wykonuje łazik Perseverance NASA, który w lutym 2021 roku wylądował w kraterze Jezero.

Życie na Marsie - poszukiwanie dowodów

Jak przekonują naukowcy na łamach "Journal of Geophysical Research" poszukiwanie życia na Marsie nie jest prostym zadaniem i wymaga żmudnych badań. Już w 2018 roku Łazik Curiosity NASA wykrył na Czerwonej Planecie oznaki występowania soli organicznych, co sugeruje, że planeta dawniej mogła nadawać się do zamieszkania. Urządzenie nie było jednak w stanie zweryfikować bezpośrednich dowodów ich istnienia oraz źródeł pochodzenia, co ma kluczowe znaczenie dla przyszłych badań. Być może problem ten uda się wyeliminować dzięki próbkom zebranym przez Perseverance.

- Jeśli ustalimy, że gdziekolwiek na Marsie są skoncentrowane sole organiczne, będziemy chcieli dokładniej zbadać te regiony i najlepiej wiercić głębiej pod powierzchnią, gdzie materia organiczna mogłaby być lepiej zachowana - powiedział w rozmowie z serwisem Digital Trends - James MT Lewis, geochemik organiczny, który kierował badaniem.

Lewis i jego zespół postanowili jeszcze raz przeanalizować wszystkie dane zebrane przez Łazik Curiosity NASA i zestawić je z dotychczasową wiedzą na temat związków organicznych. W tym celu badacze zastosowali specjalny instrument Curiosity's Sample Analysis at Mars (SAM), który wykorzystuje piec do podgrzewania próbek do bardzo wysokich temperatur i wykrywania uwalnianych cząsteczek. Następnie eksperci sprawdzili, jak takie warunki wpłynęły na sole organiczne. Okazało się, że ich wyniki zgadzają się z tym, co odkrył Curiosity w 2018 roku.

Badanie potwierdza, że łazik Curiosity NASA wykrył związki organiczne na Czerwonej Planecie. Naukowcy są zdania, że ich odkrycie może być dowodem na to, że kiedyś na Marsie istniało życie. Wyniki mogą być również wskazówką dla obecnych i przyszłych misji badawczych na temat tego, gdzie należy poszukiwać śladów życia.