Oto Dmitrij Antonow, pilot An-225. To on wylądował największym samolotem świata w Warszawie

Dmitrij Antonow to jeden z zaledwie 8 pilotów posiadających licencję na latanie An-225. To właśnie on 14 kwietnia wylądował największym samolotem transportowym świata na lotnisku w Warszawie. Mało brakowało, a w przeszłości zostałby nauczycielem wychowania fizycznego.

Dmitrij Antonow był kapitanem An-225 podczas lotu do Warszawy z Chin
Źródło zdjęć: © YouTube
Arkadiusz Stando

Dmitrij Antonow - a dla kolegów z samolotu po prostu Dima. Tak przedstawiły go linie Antonov Airlines w rozmowie z WP Technologie. To on pilotował olbrzymiego An-225. Wraz z nim na pokładzie był drugi kapitan - Siergiej Tarasyuk oraz drugi pilot - Siergiej Syrovenko.

Niech nie zmyli was zbieżność nazwisk. Antonow, chociaż jest pilotem i kapitanem ukraińskich linii lotniczych Antonov Airlines, nie jest potomkiem Olega Antonowa, konstruktora samolotów. W jednym z wywiadów potwierdził, że to czysty zbieg okoliczności, a nazwisko wcale nie pomogło mu w zdobyciu pracy.

Dmitrij Antonow, pilot An-225 "Mrija", przez większość okresu dorastania był przekonany, że zostanie nauczycielem WF-u. Jednak pod koniec szkoły miał nowe marzenie - chciał zostać pilotem. I tak się właśnie stało. Po ukończeniu szkoły udał się na studia w Wyższej Wojskowej Szkole Lotnictwa w Bałaszowie (okręg Saratowa, Rosja).

Antonow szkolił się na pilota samolotów transportowych, a następnie został pilotem wojskowym i latał na innej konstrukcji Antonowa, An-26. Kilka lat później dołączył do linii lotniczych Antonov Airlines. Na początku również pilotował model An-26-100. Po kilku latach pracy zaczął latać na "mniejszym gigancie", czyli An-124 Rusłan, który również niedawno lądował w Warszawie.

Od 2001 roku Dmitrij Antonow lata także jako kapitan największego samolotu transportowego na świecie An-225 "Marzenie". 14 kwietnia pierwszy raz w historii wylądował on w Warszawie, przywożąc do Polski podstawowe środki higieniczne, niezbędne przy walce z koronawirusem. Poniżej zobaczycie wideo przedstawiające samo lądowanie bezpośrednio z perspektywy pilota An-225.

Powyższy kanał YouTube należy zresztą do Dmitrija Antonowa. Można na nim zobaczyć nagrania z wielu innych lądowań.

Jak steruje się samolotem An-225?

"Wcale nie jest tak ciężko" - zdradza pilot. W jednym z wywiadów Antonow zdradził, jak wygląda jego praca od podszewki. Aby pilotować takiego olbrzyma, jak An-225, najpierw przechodzi się standardowe szkolenie, czyli loty w symulatorze, trening naziemny i praktycznie jest się gotowym.

W przypadku An-225 wszystko było o tyle łatwiejsze dla Antonowa, że przez kilka lat pilotował wcześniej An-124. Jak mówił, cały kokpit tych dwóch modeli jest identyczny i steruje się nimi praktycznie tak samo.

Pilot tłumaczył również, że latanie największym samolotem transportowym świata wcale nie jest trudne. Wszystkie procedury należy odbyć w ten sam sposób. "Kontrola nad nim nie jest trudna. Trzeba po prostu pamiętać o rozmiarach tego samolotu" - mówił Antonov.

An-225 jest praktycznie bezawaryjny. Rozmiary wcale mu nie przeszkadzają. Anotonow zapytany, czy miał kiedykolwiek jakiś poważny problem podczas lotu, zaśmiał się i powiedział, że nie. W swojej historii pilotowania zdarzyły mu się nieprawidłowości podczas lotów, ale tylko na mniejszych maszynach. I to tych, które dopiero zaczynają regularne loty - Antonow pracuje bowiem również jako pilot testowy w Antonov Airlines.

Wybrane dla Ciebie

Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii