Ostatni miesiąc pomocy technicznej dla Windows 2000 i XP SP2

Zgodnie z zapowiedziami 13 lipca 2010 roku upływa termin udzielania pomocy technicznej dla różnych produktów Microsoftu. Dotyczy to między innymi wszystkich wersji Windows 2000 (nie tylko edycji Professional, ale także wariantów serwerowych). Po tym terminie Microsoft nie naprawi nawet luk krytycznych z punktu widzenia bezpieczeństwa; jedynie Knowledge Base – jako serwis udzielający informacji pomagających w samodzielnym rozwiązywaniu problemów – będzie wciąż prowadzony.

Ostatni miesiąc pomocy technicznej dla Windows 2000 i XP SP2

Zgodnie z zapowiedziami 13 lipca 2010 roku upływa termin udzielania pomocy technicznej dla różnych produktów Microsoftu. Dotyczy to między innymi wszystkich wersji Windows 2000 (nie tylko edycji Professional, ale także wariantów serwerowych). Po tym terminie Microsoft nie naprawi nawet luk krytycznych z punktu widzenia bezpieczeństwa; jedynie Knowledge Base – jako serwis udzielający informacji pomagających w samodzielnym rozwiązywaniu problemów – będzie wciąż prowadzony.

Trzynastego lipca kresu dobiega także obsługa 32-bitowych systemów Windows XP z Service Packiem 2. Pomoc dla systemów z dodatkami SP jest zwykle świadczona przez 12 miesięcy od momentu ukazania się kolejnego Service Packa; w przypadku Windows XP SP2 Microsoft wydłużył ten okres do 24 miesięcy. Czas trwania obsługi SP2 nie ma nic wspólnego z okresem świadczenia pomocy technicznej dla samego systemu operacyjnego: będzie ona udzielana do 2014 roku (czyli dłużej niż w przypadku niektórych wydań Visty). Tym niemniej po 13 lipca Microsoft będzie oferował pomoc wyłącznie tym użytkownikom Windows XP, którzy zainstalowali Service Packa 3.

Obraz
© (fot. Microsoft)

Poza tym 1. lipca kończy się pierwsza faza obsługi dla wszystkich wariantów Windows Servera 2003. Następnie rozpocznie się druga faza, w trakcie której Microsoft ma usuwać tylko usterki uznane za krytyczne z punktu widzenia bezpieczeństwa systemu. Druga faza potrwa do 14 maja 2015 roku.

Microsoft już od lat gwarantuje różne okresy pomocy technicznej dla systemów operacyjnych. Zasadniczo koncern proponuje tak zwaną obsługę typu mainstream przez okres pięciu lat (albo dwa lata od momentu ukazania się kolejnej wersji). W tej fazie przygotowywane są nie tylko bezpłatne aktualizacje bezpieczeństwa, ale też (częściowo za opłatą) przetwarza się zapytania techniczne i przyjmuje wnioski o poprawki hotfix, które "nie są związane z tematami istotnymi z punktu widzenia bezpieczeństwa".

W drugiej fazie (extended support) – trwającej tyle samo co pierwsza – przygotowywane są jedynie łaty naprawiające luki zaklasyfikowane przez Microsoft jako krytyczne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Za inne aktualizacje trzeba już płacić, a poza tym druga faza nie dotyczy wszystkich produktów, lecz tylko tych, które są uznawane za produkty biznesowe. Do wyjątków od tej reguły należą Windows XP Home Edition i Windows XP Media Center, opracowane z myślą o użytkownikach indywidualnych.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)