Orientacja seksualna zależy od genów. Naukowcy mają na to argumenty

Orientacja seksualna zależy od genów. Naukowcy mają na to argumenty

Orientacja seksualna zależy od genów. Naukowcy mają na to argumenty
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com | Sergey Nivens
Arkadiusz Stando
11.12.2017 11:46

Temat orientacji seksualnej stał się bardzo popularny na przełomie ostatnich lat. Kościół jest całkowicie przeciwny, społeczeństwa również przedstawiają różne podejście, a naukowcy badają. Tym ostatnim udało się coś wreszcie ustalić.

Duży zespół naukowców z kilku instytucji w Stanach Zjednoczonych, Australii i Wielkiej Brytanii poszukuje genów związanych z orientacją seksualną. Udało im się odkryć dwa warianty genów, które mogą za nią odpowiadać. Te dwa geny są bardziej rozpowszechnione u mężczyzn homoseksualnych niż hetero.

Przebadano 1231 heteroseksualnych i 1077 homoseksualnych mężczyzn. Pośród ich DNA poszukiwano pojedynczych liter, nie skupiano się na całych chromosomach, tak jak we wcześniej prowadzonych badaniach. W ten sposób udało się zidentyfikować geny, które mogą odpowiadać za orientację.

Jeden z nich znajduje się w chromosomie 13, który, jak wcześniej wykazano, ma wpływ na międzymózgowie. Badania ujawniają, że mężczyźni heteroseksualni mają inne rozmiary tej części mózgu, niż osoby homoseksualne.

Drugi gen został odkryty na chromosomie 14. Jak wcześniej ustalono, ma on główny udział w rozwoju tarczycy, ale ma też wpływ na mózg poprzez białko zaangażowane w jej stymulację. Niektóre z badań ustaliły też, że tarczyca może być również zaangażowana w orientację seksualną.

Ustalenia nie rozstrzygają, czy homoseksualizm ma biologiczne podstawy, ale oferuje więcej dowodów sugerujących, że to fakt.