Opancerzone ambulanse dla Ukrainy. To istotny prezent od Izraela
Izraelskie Ministerstwo Obrony przekazało Ukrainie łącznie cztery opancerzone ambulanse Mercedes Sprinter, o czym donosi serwis Militarny. Pojazdy, które będą transportować chorych i rannych zyskały wzmocnienie opracowane przez izraelską firmę Plasan Re’em. Wyjaśniamy, jakie rozwiązania tworzy w zakresie opancerzenia.
02.02.2023 17:00
Transport chorych i rannych w warunkach trwającej wojny jest często poważnym wyzwaniem. Zwłaszcza że nie wszystkie opancerzone pojazdy wojskowe nadają się do przewożenia poszkodowanych, głównie z powodu braku odpowiedniego, medycznego wyposażenia. Można więc powiedzieć, że pochodzące z Izraela opancerzone ambulanse są istotnym wsparciem dla Ukraińców.
Opancerzone ambulanse z Izraela dla Ukrainy
Jak podaje Militarny, cztery pojazdy Mercedes Sprinter zostały opancerzone przez izraelską firmę Plasan Re’em. Jest ona spółką zależną firmy Plasan, która specjalizuje się w produkcji wojskowych pojazdów opancerzonych. Kuloodporne maszyny zyskały również niezbędny sprzęt medyczny. Plasan cytowany przez ukraiński serwis podkreślił, że jest to "bardzo wartościowy projekt, który zarówno chroni, jak i ratuje życie tam, gdzie jest to absolutnie konieczne".
Tworząc opancerzenie dla ambulansów, które izraelski MON przekazał Ukrainie, firma najprawdopodobniej bazowała na swojej dotychczasowej wiedzy i doświadczeniu. Na stronie internetowej Plasan można znaleźć informacje, że przedsiębiorstwo jest w stanie zaprojektować "rozwiązania opancerzenia kompozytowego dostosowane do konkretnych wymagań klientów, które obejmują poziomy zagrożenia, wagę i koszty". W ofercie firmy są zaawansowane pancerze z lekkich materiałów kompozytowych. Mogą być wykonane z kompozytu ceramicznego, rozwiązań opartych na stali/kompozytach stalowych, czy tkanin. Plasan przekonuje, że ich montaż jest łatwy i szybki, ma minimalny wpływ na masę pojazdu, nie zmienia zwrotności, funkcjonalności, czy wydajności platformy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Izraelska firma odpowiada za produkcję m.in. lekkich transporterów opancerzonych StormRider 4x4. Jest to rozwiązanie zgodne ze standardami NATO, które powstało na bazie czwartej generacji pojazdów z rodziny Sand Cat. Te maszyny są w pełni zabezpieczone przez zagrożeniami balistycznymi aż do poziomów 5 i 6, zgodnie z normą STANAG 4569, a także przed odłamkami i odpryskami. Posiadają również ochronę przed ładunkami wybuchowymi - minami lądowymi, IED (improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi), w tym przed zagrożeniami EFP (penetratorami formowanymi wybuchowo). W pojazdach zamontowano fotele przeciwwybuchowe Terra, które pochłaniają i redukują energię kinetyczną wynikającą z eksplozji oraz wykładzinę przeciwodłamkową.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski