Odnaleziono wrak i ciała pilotów. Filipiński FA‑50 miał atakować maoistów
Samoloty FA-50PH należące do lotnictwa Filipin wykonują zadania bojowe, atakując pozycje maoistów z Nowej Armii Ludowej. Jedna z użytych do ataków maszyn nie powróciła z misji. Samoloty tego typu zamówiła również Polska, a pierwsze 12 egzemplarzy zostało już dostarczonych do naszego kraju.
Filipińskie siły zbrojne poinformowały o utracie samolotu FA-50 (FA-50PH). Maszyna początkowo była uznawana za zaginioną. Samolot był częścią sił wysłanych do prowincji Bukidnon, zapewniających lotnicze wsparcie w walce z oddziałami Nowej Armii Ludowej - siłami zbrojnymi maoistycznej Komunistycznej Partii Filipin.
Maszyny te zostały użyte w walkach ze względu na niedostępność przeznaczonych do tego celu, śmigłowych samolotów Embraer EMB 314 Super Tucano. Kontakt z FA-50 urwał się krótko po osiągnięciu przez maszynę "obszaru docelowego", a oficjalne komunikaty informowały początkowo o zaginięciu samolotu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Relase Video Travel Tripod 3318?
Utratę FA-50 potwierdziło odnalezienie wraku wraz z ciałami pilotów. Przyczyny katastrofy ma wyjaśnić śledztwo.
Lekki samolot bojowy FA-50
Filipiny to jeden z licznych - obok Polski, Indonezji, Iraku, Malezji, Korei Południowej i Tajlandii - użytkowników południowokoreańskich samolotów FA-50/T-50. Konstrukcja ta została opracowana w Korei Południowej przez koncern Korea Aerospace Industries we współpracy z amerykańską firmą Lockheed Martin.
T-50 powstał jako dwuosobowa maszyna przeznaczona do zaawansowanego szkolenia. Pierwszy egzemplarz wszedł do służby w 2005 r. Dalszy rozwój tej konstrukcji przyniósł wariant szkolno-bojowy TA-50, a następnie lekki samolot bojowy FA-50, którego 48 egzemplarzy zamówiła Polska.
Konstrukcja ta jest wciąż rozwijana. Oferowany obecnie wariant FA-50 Block 10 (dostarczony do Polski w liczbie 12 egzemplarzy pod nazwą FA-50GF) zostanie zastąpiony wersją Block 20.
Wariant ten zaoferuje możliwość tankowania w locie, bardziej rozbudowaną awionikę i radar AESA, a także integrację z pociskami powietrze-powietrze średniego zasięgu (jak AIM-120 AMRAAM), pozwalającymi na walkę z celami poza zasięgiem wzroku. Na bazie tej wersji FA-50 powstanie także docelowy wariant dla Polski - FA-50PL.
Docelowo KAI zamierza na bazie FA-50 opracować lekki, jednoosobowy samolot myśliwski o oznaczeniu F-50.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski