Odkryto najpotężniejsze kosmiczne eksplozje. W badaniu brali udział Polacy

Międzynarodowy zespół naukowców dokonał wykrycia pary rozbłysków gamma o sile, jakiej nigdy wcześniej nie widziano. GRB są najpotężniejszymi eksplozjami w kosmosie, ale to odkrycie naukowcom nawet się nie śniło.
Naukowcy odkryli najpotężniejsze rozbłyski gamma w historii
Naukowcy odkryli najpotężniejsze rozbłyski gamma w historii (Youtube.com, Fot: HubbleESA)
ycipk-1vqles

Dwa wykryte przez naukowców rozbłyski gamma GRB 190114C i GRB 180720B zostały opisane trzech artykułach naukowych w serwisie "Nature". Badacze mówią o niezwykle energetycznych fotonach, które dosłownie rzucają nowe światło na ludzką wiedzą o tego rodzaju zjawiskach.

GRB są rejestrowane przez instrumenty naukowe prawie codziennie. Ale z punktu widzenia kosmicznego są bardzo rzadkim zjawiskiem. Jeden GRB może wyzwolić taką ilość energii w ciągu kilku sekund, co nasze Słońce w ciągu całego 10-miliardowego żywota. Naukowcy sądzą, że rozbłyski gamma są strumieniami promieniowania, uwalnianymi w wyniku supernowej lub hipernowej.

ycipk-1vqles

Rozbłyski gamma są obserwowane od ponad 50 lat. Niestety nadal niewiele wiemy o ich powstawaniu. Nowo wykryte GRB, emitujące niespotykaną energię, mogą pomóc w rozwikłaniu kilku zagadek. Przede wszystkim udało się je wykryć z pomocą ziemskich teleskopów poszukujących promieniowania Czerenkowa.

Rozbłysków gamma nie da się wykryć z poziomu powierzchni ziemi, ponieważ nasza atmosfera skutecznie je pochłania. Z tego względu dotychczas obserwowano je jedynie za pomocą satelitów znajdujących się na orbicie ziemskiej. Tym razem udało się jednak dokonać tego przy pomocy naziemnych teleskopów.

ycipk-1vqles

Pierwszego odkrycia dokonano za pomocą teleskopu H.E.S.S. zlokalizowanego w Namibii. 20 lipca 2018 roku udało się zaobserwować słabą emisję po błysku gamma GRB 180720B. Drugiego odkrycia dokonano dzięki Major Atmospheric Gamma Imaging Cherenkov (MAGIC). Dokonano tego 14 stycznia 2019 roku, a rozbłysk nazwano GRB 190114C.

Przy odkryciu obydwu rozbłysków pracowali także naukowcy z Polski. Jak czytamy w serwisie PAP Nauka w Polsce: "Błysk (nazwany GRB 190114C) został zaobserwowany 14-tego stycznia 2019 (...) W ciągu 22 sekund informacja o nim obiegła świat i dotarła również do zespołu naukowców współpracujących w projekcie MAGIC. Są wśród nich astronomowie m.in. z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Szwajcarii, Chorwacji i Polacy - naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego (UŁ)."

W odkryciu GRB 180720B brał udział zespół badaczy z 5 polskich instytucji naukowych, w tym z UW, UJ, CAMK PAN, UMK, i IFJ PAN.