Odkrycie na Księżycu. Chiński łazik Yutu 2 znalazł "kamień milowy"

Odkrycie na Księżycu. Chiński łazik Yutu 2 znalazł "kamień milowy"

Księżycowy łazik Yutu 2 odkrył "kamień milowy"
Źródło zdjęć: © YouTube
15.02.2021 07:28

Chiński łazik Yutu 2 poruszający się po "ciemnej stronie" Księżyca, natrafił na ciekawy obiekt, nazwany przez naukowców "kamieniem milowym". Zdaniem zespołu prowadzącego misję Chang’e 4, może być to pozostałość meteorytu, który uderzył w Srebrny Glob.

Chang’e 4 jest czwartą chińską misją mającą na celu dokładniejsze poznanie Księżyca. W jej ramach, po raz pierwszy w historii, na niewidoczną stronę Srebrnego Globu wysłano lądownik wraz z niewielkim łazikiem Yutu 2. Sonda, która wystartowała 7 grudnia 2018 roku z kosmodromu Xichang, dotarła na naszego naturalnego satelitę ponad dwa lata temu (3 stycznia 2019 roku).

Lądowanie miało miejsce w kraterze von Kármána w obszarze basenu Bieguna Południowego - Aitken. Celem misji lądownika było przeprowadzenie sporej ilości eksperymentów z dziedziny radioastronomii, natomiast głównym zadaniem łazika było zbadanie powierzchni Księżyca, w tym m.in. wykonanie mapy okolic miejsca lądowania.

Do tej pory łazik przejechał po powierzchni Księżyca łącznie 628 metrów. Podczas ostatniej wędrówki natrafił na bardzo ciekawy obiekt. Mowa o skale, którą zespół prowadzący misję nazwał "kamieniem milowym". Jej zdjęcia można zobaczyć poniżej.

Yutu 2 znalazł "kamień milowy" na Księżycu© YouTube

Według naukowców odkryty obiekt to najprawdopodobniej pozostałość meteorytu, który uderzył w naszego naturalnego satelitę. Tego zdania jest m.in. Dan Moriarty, stypendysta NASA w Goddard Space Flight Center w Greenbelt, który w rozmowie z portalem "Space.com" określił znalezisko mianem niezwykłego.

Przypomnijmy, że wcześniejszy spacer łazika miał miejsce 22 grudnia 2020 roku. Wtedy to Yutu 2 pokonał dystans wynoszący 10,95 m.

Chiny coraz poważniej myślą o eksploracji kosmosu. Dowodzi temu m.in. misja Chang'e 5, w ramach której udało się przywieźć na Ziemię próbki księżycowej powierzchni. Państwo Środka stało się tym samym trzecim krajem na świecie po USA i Rosji, które dokonało tej sztuki.