Chiński łazik Yutu-2 ujawnia, co kryje się 40 metrów pod powierzchnią Księżyca

Chiński łazik Yutu-2 ujawnia, co kryje się 40 metrów pod powierzchnią Księżyca
Źródło zdjęć: © CLEP/GRAS/NAOC
Arkadiusz Stando
27.02.2020 16:07

Chang'e 4 wylądował na Księżycu 3 stycznia 2019 roku. Od tego czasu łazik oraz lądownik ujawniły już kilka ciekawych odkryć. Teraz Chińczycy przedstawiają, co znajduje się 40 metrów pod powierzchnią.

Nieco ponad rok po wylądowaniu chiński statek kosmiczny Chang'E-4 nadal odkrywa tajemnice z niewidocznej strony Księżyca. Najnowsze badanie opublikowane 26 lutego 2020 r. w czasopiśmie naukowym "Science Advances" opisuje, co kryje się pod powierzchnią Srebrnego Globu. Łazik księżycowy Yutu-2 jest wyposażony w radar penetrujący powierzchnię. Z jego pomocą chińscy naukowcy są w stanie określić, jak wyglądają warstwy gruntu.

"Odkryliśmy, że penetracja radarem w miejscu lądowania Chang'e 4 jest znacznie większa niż ta mierzona przez poprzedni lądownik, Chang'e-3, w jego miejscu lądowania" - mówi LI Chunlai powiedział autor badania, profesor i zastępca dyrektora generalnego National Astronomical Observatories of Chinese Academy of Sciences (NAOC).

Li i jego zespół wykorzystali LPR do wysyłania sygnałów radiowych o częstotliwości do 500 MHz głęboko pod powierzchnię Księżyca. Udało im się w ten sposób ustalić, jak wygląda rozmieszczenie skał i gleby do 40 metrów poniżej poziomu. Osiągnęli tym samym trzykrotną głębokość w porównaniu do danych uzyskanych przez Chang'e 3.

Następnie naukowcy połączyli obraz radaru z danymi tomograficznymi i wcześniejszymi analizami. Doszli do wniosku, że pod powierzchnią Księżyca kryje się jest zasadniczo wiele wysoce porowatych materiałów, wśród których znajdują się głazy o różnych rozmiarach. Prawdopodobnie to efekt miliardów lat bombardowania Księżyca przez mniejsze asteroidy.