Od 6. lipca przenośność numerów w 24 godziny!
6. lipca w życie wchodzi rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które narzuca termin 24 godzin na przeniesienie numeru między sieciami komórkowymi oraz 7 dni między sieciami stacjonarnymi. Dodatkowo, w związku ze zmianami w Prawie Telekomunikacyjnym, przenośność będzie bezpłatna.
18.06.2009 | aktual.: 19.06.2009 10:50
Od 6. lipca procedura zmiany operatora z zachowaniem numeru będzie prostsza. Wystarczy jedna wizyta u nowego operatora i jego upoważnienie do wypowiedzenia umowy dotychczasowemu dostawcy oraz dopełnienia wszystkich innych procedur. Upoważnienie nie będzie jednak obowiązkowe, klient będzie mógł sam wypowiedzieć umowę.
Dodatkowo, dochodzi uprawnienie abonenta i użytkownika prepaid do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług, niezależnie od tego, czy nowy dostawca działa w sieci innego, czy tego samego operatora. Takie rozwiązanie jest nowością. W chwili obecnej z uprawnienia korzystać można wyłącznie w sytuacji, gdy numer przenoszony jest do dostawcy działającego w sieci innego operatora.
Numer będzie mógł być nieaktywny tylko przez maksymalnie 3 godziny, między północą a 3 w nocy w dniu przeniesienia.
Wniosek o przeniesienie numeru, w zależności od sposobu jego dostarczenia do nowego dostawcy usług, podlegał będzie rozpatrzeniu odpowiednio w terminie:
• 6 godzin roboczych lub 3 dni roboczych (dla abonentów sieci ruchomych),
• 1 dnia roboczego (przejściowo 7 dni roboczych) lub 14 dni roboczych (dla abonentów sieci stacjonarnych).
Dłuższy termin na przeniesienie numeru, zarezerwowany jest wyłącznie dla abonentów, którzy nie złożyli wniosku osobiście w jednostce nowego dostawcy przeznaczonej do obsługi klientów, a w inny sposób (np. listownie, za pośrednictwem formularza czy poczty elektronicznej).
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku abonenta i podpisaniu umowy z nowym dostawcą, na wyraźne jego żądanie wskazane we wniosku, nowy dostawca usług jest obowiązany przenieść numer najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego (w sieciach ruchomych) lub 7 dni roboczych (w sieciach stacjonarnych) od dnia zawarcia umowy.
Ponadto, zgodnie z ostatnią nowelą Prawa Telekomunikacyjnego, w związku z przenoszeniem numeru możliwe jest natychmiastowe rozwiązanie umowy z dotychczasowym dostawcą usług, pod następującymi warunkami:
• zapłaty przez abonenta dotychczasowemu dostawcy usług opłaty abonamentowej za okres wypowiedzenia nie większej jednak niż jednomiesięczna opłata abonamentowa,
• zwrotu przez abonenta ulgi mu przyznanej, proporcjonalnie jednak zmniejszonej do czasu pozostającego do zakończenia trwania umowy.
Krótka instrukcja dla tych, którzy zachcą przenieść numer począwszy od 6. lipca.
1. Wniosek o przeniesienie numeru składamy do nowego dostawcy usług (czyli tego, do którego zamierzamy przenieść numer).
2. Nowy dostawca usług, po udzieleniu mu pełnomocnictwa, dokona za nas wszelkich czynności niezbędnych do przeniesienia numeru, w tym między innymi zakończy stosunek umowny ze starym dostawcą usług.
3. Wniosek złożony osobiście w jednostce dostawcy dedykowanej do obsługi klientów, musi zostać rozpatrzony w terminie 6 godzin roboczych (sieci ruchome) oraz 1 dnia roboczego (sieci stacjonarne). Należy jednak w tym miejscu podkreślić, iż na dzień wejścia z życie zmian rozporządzenia, na podstawie przepisu przejściowego, do chwili uruchomienia przez Prezesa UKE systemu centralnej bazy numerów, wspierającego usługę przenośności numerów oraz w terminie dwóch miesięcy od dnia jego uruchomienia, termin rozpatrzenia wniosku w przypadku abonentów sieci stacjonarnych wynosi 7 dni.
4. Pozytywne rozpatrzenie wniosku abonenta i podpisanie umowy z nowym dostawcą obliguje go do przeniesienia numeru najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego (sieci ruchome) lub 7 dni roboczych (sieci stacjonarne) od dnia zawarcia umowy, chyba, że wskażemy późniejszy termin.
5. Przeniesienie numeru jest bezpłatne.