Nowy sojusz w Europie. Razem będą mieli ponad 200 myśliwców
Ministrowie obrony państw nordyckich porozumieli się w sprawie współpracy mającej na celu budowanie sił powietrznych "zdolnych do wspólnych operacji, zarówno w czasie pokoju, jak i w sytuacjach kryzysowych".
Informację przekazał fiński minister obrony Antti Hakkanen, który gościł w Helsinkach szefów resortów obrony pozostałych krajów nordyckich - Szwecji, Danii, Norwegii oraz Islandii. Do 2030 r. mają one, wraz z Finlandią, dysponować łącznie ponad 200 myśliwcami nowej generacji.
200 myśliwców nowej generacji
Znajdą się wśród nich m.in. amerykańskie F-35. Norwegia jako pierwsza zakończyła proces odbioru tych maszyn, wszystkie z zamówionych 52 egzemplarzy F-35 zostały już dostarczone.
Dania jest w trakcie podobnego procesu, również w tym kraju F-35 (docelowo 43 sztuki) zastępują starsze F-16, a Finlandia rozpocznie odbieranie zamówionych 64 myśliwców F-35 od 2026 r. Będą one zastępować użytkowane w tym kraju od lat 90. zeszłego wieku F/A-18 Hornet.
Dużym potencjałem w kontekście lotnictwa bojowego już teraz dysponuje Szwecja, która użytkuje niemal setkę myśliwców JAS-39 Gripen produkowanych przez lokalny koncern Saab. Spośród krajów nordyckich jedynie Islandia nie posiada własnych sił powietrznych.
Ile plastiku mamy w ciele? Odpowiedź zaskakuje
F-35 i JAS‑39 Gripen na północy NATO
– Na początku następnej dekady kraje nordyckie będą dysponować łącznie ponad 200 myśliwcami nowej generacji. Jednocześnie nadal pozostaje wiele do zrobienia, aby możliwe były połączone i zintegrowane operacje transgraniczne we wszystkich sytuacjach. Będziemy dalej pogłębiać naszą współpracę, aby osiągnąć połączone zdolności do planowania i prowadzenia operacji lotniczych. Jest to ważne dla wzmocnienia możliwości odstraszania i obrony NATO na dalekiej północy – powiedział Antti Hakkanen.
F-35 to najnowocześniejszy samolot bojowy pełniący służbę w krajach NATO. Jednomiejscowa maszyna wielozadaniowa, której produkcją zajmuje się amerykański koncern Lockheed Martin, wyróżnia się m.in. obniżoną wykrywalnością w locie (właściwości stealth), a także możliwością prowadzenia zaawansowanej walki radioelektronicznej.
Szwedzki JAS‑39 Gripen nie posiada cech stealth, ale jest konstrukcją dysponującą innymi rozwiązaniami wyróżniającymi go na tle pozostałych współczesnych myśliwców. Chodzi np. o np. możliwość operowania z improwizowanych pasów startowych (prostych odcinków dróg o długości kilkuset metrów). Jest wysoko oceniany przez wielu ekspertów i analityków, w tym byłego konsultanta Pentagonu Reubena F. Johnsona, w ocenie którego pozostaje mocno niedocenianą maszyną.