Nowy gatunek odkryty w londyńskim zoo. Może okazać się największym płazem na świecie

Nowy gatunek odkryty w londyńskim zoo. Może okazać się największym płazem na świecie

Źródło zdjęć: © Shutterstock.com | tristan tan
Karolina Modzelewska
19.09.2019 14:48

Gigantyczna salamandra, która zamieszkiwała w londyńskim zoo to nowy gatunek. Odkrycie zmienia dotychczasowe spojrzenie na różnorodność gatunkową płazów i pozwala lepiej poznać specyfikę tych zwierząt.

Zachowany okaz znajduje się w Muzeum Historii Naturalnej w Londynie. Uwagę naukowców przykuły jego ogromny rozmiar oraz to, że swoim wyglądem nie przypominał żadnego z dotychczas poznanych gatunków.

Największy płaz na świecie

Salamandry żyjące w południowych Chinach osiągają do dwóch metrów długości i są zagrożone wyginięciem, jak wynika z materiałów opublikowanych na łamach Ecology and Evolution.

Naukowcy uważali, że jest to jeden gatunek, ale ostatnia analiza zarówno żywych, jak i martwych salamander wykazała, że w różnych częściach Chin spotkać można, aż trzy ich gatunki.

Zdaniem badaczy salamandra z południowych Chin jest największym z trzech zidentyfikowanych gatunków i jednocześnie największym żywym płazem.

Zagrożony gatunek

Rosnący popyt na chińskim rynku luksusowych towarów żywnościowych, gdzie sprzedaje się m.in. mięso salamander, płetwy rekinów, pęcherze ryb totoaba itp. doprowadził do zdziesiątkowania populacji. Naukowcy alarmują, że konieczne jest wznowienie działań ochronnych, aby nie dopuścić do wyginięcia salamander.

Prof. Samuel Turvey z Zoological Society of London powiedział, że spadek liczby salamander żyjących na wolności jest „katastrofalny”.

Źródło: Science Alert