Nowe odkrycie na Marsie: logo ze Star Treka na powierzchni planety

Badacze Marsa odkryli coś niespodziewanego. Na powierzchni planety zauważono kształt przypominający logo znane fanom kultowej serii.
Logo Star Treka na Marsie
Logo Star Treka na Marsie (Getty Images)
ycipk-qwztel

Jedno z najświeższych odkryć związanych z Marsem okazuje się być ciekawostką przede wszystkim dla miłośników Star Treka. Zespół kamer MRO HiRISE zarejestrował na powierzchni planety nietypowy kształt, który jednoznacznie kojarzy się z logo Gwiezdnej Floty i tak też został przedstawiony przez organizację:

Aby wyjaśnić to zjawisko nie trzeba tworzyć teorii spiskowych. Jak tłumaczy Centrum Operacyjne HiRISE, kształt ten jest efektem złożonej historii wydm, lawy i wiatru. Okazuje się, że na tym obszarze planety istniały już wcześniej wydmy w kształcie półksiężyca, a obecny obraz to konsekwencja dalszych wydarzeń.

ycipk-qwztel

W pewnym momencie miała bowiem miejsce erupcja, z której lawa spływała po równinie i wokół wydm, ale nie nad nimi. Ostatecznie wypełniła przestrzeń dookoła wydm i w takiej formie zestaliła się. Ostatni etap to działanie wiatru, który z czasem wywiał pozostałości wydm. Widoczne dziś na zdjęciu "logo" to konsekwencja właśnie tych zjawisk.

MRO HiRISE to skrót oznaczający krążącą wokół Marsa sondę wykonującą zdjęcia w ramach Naukowego Eksperymentu Przetwarzania Obrazu Wysokiej Rozdzielczości. Została wystrzelona w 2005 roku i – zgodnie z opisywanym przykładem – wykorzystywana jest przede wszystkim do badania rzeźby terenu oraz osadów.