Niesamowite wideo. Amerykańskie bombowce razem wzbiły się w powietrze
Do sieci trafiło nagranie, na którym można zobaczyć bombowce strategiczne B-29 Superfortress i B-2 Spirit. To pierwszy raz, kiedy te potężne amerykańskie maszyny, których możliwości przypominamy, odbyły wspólne loty.
17.07.2024 | aktual.: 17.07.2024 10:54
B-29 Superfortress i B-2 Spirit to bombowce strategiczne z różnych epok. Pierwszy był produkowany w latach 1943-1946, podczas gdy kolejne egzemplarze B-2 Spirit zjeżdżają z taśm produkcyjnych koncernu Northrop Grumman dopiero od 1994 r. Legendarne samoloty dzieliły jednak niebo po raz pierwszy dopiero 13 lipca 2024 r., podczas pokazów w Bazie Sił Powietrznych Whiteman.
B-29 Superfortress i B-2 Spirit w powietrzu
Zdjęcia oraz materiały wideo zataczają teraz szersze kręgi w mediach społecznościowych. Komentujący podkreślają nie tylko wyjątkowość całej sytuacji, ale również znaczące różnice pomiędzy B-29 Superfortress i B-2 Spirit, które łatwo dostrzec już na pierwszy rzut oka. Chociaż przeznaczanie tych maszyn jest bardzo podobne, ich konstrukcje, a co za tym idzie również możliwości, znacznie od siebie odbiegają.
B-2 Spirit został zbudowany w układzie latającego skrzydła i jest bombowcem strategicznym o obniżonej wykrywalności (wykorzystuje technologię stealth). Szacuje się, że koszt wyprodukowania jednego egzemplarza B-2 Spirit wynosi ok. 2 mld dolarów.
To maszyna, która mierzy 21 m długości i ma skrzydła o rozpiętości aż 52 m. W konfiguracji gotowej do lotu waży 152 tony, z czego 76 ton przypada na paliwo, a 22,5 tony może zająć uzbrojenie, które jest przenoszone w wewnątrzkadłubowych komorach. Są one przystosowane do przenoszenia broni jądrowej i konwencjonalnej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
B-2 Spirit pozostaje najnowszym bombowcem strategicznym wykorzystywanym przez amerykańską armię. Nie znaczy to jednak, że nie doczeka się następcy. Prace nad nim są już na bardzo zaawansowanym etapie. Chodzi o bombowiec strategiczny B-21 Raider, który ma już za sobą pierwsze loty.
Bombowiec wykorzystywany podczas II wojny światowej
B-29 Superfortress ma natomiast znacznie bardziej "klasyczny" wygląd. Był produkowany przez koncern Boeing i wykorzystywany przez USA m.in. podczas II wojny światowej i wojny koreańskiej. To właśnie te maszyny zostały wykorzystane przez USA podczas nalotów na Hiroszimę (B-29 o nazwie "Enola Gay") i Nagasaki (B-29 o nazwie "Bockscar").
B-29 Superfortress mierzy ok. 30 m długości, a rozpiętość jego skrzydeł sięga ok. 43 m. Jako napęd zastosowano tu cztery silniki Wright R-3350-23.
Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski