Niesamowite odkrycie. W zeszklonym mózgu ofiary eksplozji Wezuwiusza znaleziono pozostałości neuronów

Niesamowite odkrycie. W zeszklonym mózgu ofiary eksplozji Wezuwiusza znaleziono pozostałości neuronów

05.10.2020 12:05

W mózgu ofiary Wezuwiusza, który pod wpływem erupcji wulkanu zamienił się w szkło, naukowcy odkryli pozostałości układu nerwowego. Eksperci dostrzegli struktury przypominające neurony i aksjony.

Erupcja Wezuwiusza, do której doszło w 79 r. n.e., była tragiczna w skutkach. Wybuch doprowadził do zniszczenia kilku pobliskich miast – Pompei, Herkulanum i Stabi. Wyrzucane przez wulkan rozżarzone skały i temperatura, która wzrosła do około 600 stopni Celsjusza, były bezlitosne wobec ludzkich istnień.

Zeszklony mózg ofiary Wezuwiusza

Naukowcy do dzisiaj badają przyczyny i skutki erupcji. Jednym z ciekawszych odkryć było odnalezienie skały w czaszce około 20-letniego mężczyzny – jednej z ofiar Wezuwiusza. Przeprowadzone badania pozwoliły ustalić, że jest to zeszklony mózg. Jak się okazuje, to nie koniec sensacyjnych odkryć z nim związanych.

Na łamach czasopisma "Plos One" doktor Pier Paolo Petrone z Uniwersytetu Neapolitańskiego im. Fryderyka II poinformował o pozostałościach układu nerwowego w szczątkach mężczyzny.

- Już samo odkrycie zeszklonego mózgu było czymś niezwykłym. Ale znalezienie całego centralnego układu nerwowego złożonego z neuronów i aksjonów to coś niesamowitego – powiedział Petrone.

Nowe odkrycia u ofiary eksplozji

Naukowcy zastosowali m.in. skaningowy mikroskop elektronowy, aby dokładniej przyjrzeć się zeszklonemu mózgowi. Przeprowadzone obserwacje pozwoliły zauważyć, że w narządzie znajdują się dobrze zachowane struktury. Zdaniem ekspertów są to najprawdopodobniej neurony oraz aksjony pochodzące z mózgu, oraz rdzenia kręgowego.

Oprócz wspomnianych struktur naukowcy natrafili również na proteiny - KIF26B, WDR13, ATP6V1F, MED13L czy ATPazę, co również potwierdza, że badany narząd to mózg.

- Analiza ciemnego szklistego materiału wykazała, że mamy tam do czynienia z proteinami obecnymi w korze mózgowej, jądrze podstawnym, śródmózgowiu, przysadce mózgowej, ciele migdałowatym, móżdżku, hipokampie, podwzgórzu i rdzeniu kręgowym – przekazali eksperci.