Niemcy wysyłają pomoc Ukrainie. To specjalistyczne pojazdy HX
Koncern Rheinmetall poinformował w imieniu niemieckiego rz ądu, że wyśle do Ukrainy specjalistyczne pojazdy HX 8x8. Te wielkie maszyny mają bardzo wszechstronne zastosowanie.
Berlin nadal nie podjął decyzji o wysłaniu do Ukrainy czołgów Leopard, ale zamierza pomóc walczącym w inny sposób. Koncern Rheinmetall, producent pojazdów przekazał, że zgodnie z decyzją niemieckiego rządu, zostanie wysłanych do Ukrainy 26 specjalistycznych pojazdów HX 8x8.
Te gigantyczne, ważące niemal 30 ton ciężarówki są najczęściej wykorzystywanymi pojazdami wsparcia w operacjach bojowych. Przede wszystkim dlatego, że oferują szereg różnych zastosowań. Te pojazdy zostały zaprojektowane z myślą o wysokiej wytrzymałości, mobilności, łatwej obsłudze i modularnej konstrukcji, tak by zapewnić wszechstronność zarówno na froncie, jak i poza nim. Producent przekazał, że obecnie na świecie wykorzystuje się ponad 15 tys. tych wozów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Model HX 8x8 został zaprojektowany z myślą o wsparciu poza polem bitwy, przede wszystkim do walki z klęskami żywiołowymi. Jego cechą charakterystyczną jest ponad 14-metrowe ramię, które może obracać się nawet o 360 stopni. Zakończone jest specjalnym hakiem, do którego montowane są różnego rodzaju narzędzia. Ramię może też unieść ładunek o masie do 7,5 tony.
Mimo swoich wielkich rozmiarów i ogromnej masy, ciężarówki HX 8x8 charakteryzują się również sporą mobilnością. Producent zapewnia, że bez problemu wjeżdżają na wzniesienie o nachyleniu 60 stopni, osiągając przy tym prędkość 90 km/h. Mogą również pokonywać wodne przeszkody do głębokości 1,5 metra. Jednak nie są pozbawione możliwości obronnych. HX 8x8 są też wyposażone w zdalnie sterowaną wieżyczkę bojową.
Wsparcie otrzymane od niemieckiego rządu znacząco wzmocni siły ukraińskie zwłaszcza w walce na trudnym terenie. Przypominamy, że poza opisanymi powyżej pojazdami bojowymi, Niemcy dostarczyli również do Ukrainy m.in. systemy przeciwlotnicze Flakpanzer Gepard i 18 nowoczesnych kołowych armatohaubic RCH 155.
Klaudia Stawska, współpracownik WP Tech