Niefortunne lądowanie amerykańskiego F‑15. Lot zakończył skąpany w wodzie

F-15D Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych przydzielony do 173. Skrzydła Myśliwskiego Oregon Air National Guard zaliczył niecodzienne lądowanie. Maszyna po zakończonym, rutynowym locie szoleniowym podjęła próbę lądowania w bazie Kingsley Field w Klamath Falls, Oregon. Niestety zakończyła się ona w kanale irygacyjnym.

F-15D zakończył swoją podróż w kanale irygacyjnym
F-15D zakończył swoją podróż w kanale irygacyjnym
Źródło zdjęć: © U.S. Air National Guard | Master Sgt. Jefferson Thompson
Karolina Modzelewska

18.05.2023 20:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na zdarzenie, do którego doszło 15 maja 2023 r. uwagę zwrócił amerykański serwis Task & Purpose. Z dostępnych informacji wynika, że tego dnia po zakończeniu rutynowego lotu szkoleniowego doszło do wypadku z udziałem amerykańskiego F-15D. Samolot zsunął się z pasa startowego i zakończył swoją podróż w kanale irygacyjnym. Na jego pokładzie znajdował się jeden pilot, który nie odniósł poważniejszych obrażeń.

Amerykański F-15 zaliczył niefortunne lądowanie

Na podstawie naszej wstępnej oceny wody w kanale nie sądzimy, aby z samolotu wyciekały jakiekolwiek produkty ropopochodne — podkreślił w komunikacie prasowym płk Micah Lambert, zastępca dowódcy 173. Skrzydła Myśliwskiego. Dodał: minimalizacja wpływu na środowisko jest jednym z naszych głównych priorytetów, podjęliśmy środki ostrożności i umieściliśmy chłonne wysięgniki wokół samolotu, aby zapobiec przepływowi paliwa lub innych substancji w dół w przypadku wycieku.

Lamber zaznaczył, że powołano komisję, która ma zbadać okoliczności wypadku, a jednostka współpracuje z lokalnymi władzami i agencjami federalnymi, w tym z Biurem Rekultywacji, aby bezpiecznie usunąć maszynę z kanału. W trakcie tej operacji Amerykanie bez wątpienia uwzględnią kwestie środowiskowe, ale też możliwość uniknięcia dalszych szkód. Koszt jednego myśliwca F-15 w dwumiejscowej wersji D to ok. 30 mln dolarów. Jego naprawa (w zależności od powstałych szkód) może być kosztownym przedsięwzięciem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Myśliwce F-15, to ciężkie myśliwce przewagi powietrznej, zaprojektowane przez McDonnell Douglas na przełomie lat 60. i 70. i oblatane w 1972 r. Obecnie, po długiej przerwie, są one produkowane przez Boeinga. Dzięki wprowadzanym modernizacjom i ciągłemu rozwojowi F-15 wciąż uznaje się za jedne z najskuteczniejszych samolotów myśliwskich świata. Ich dużą zaletą jest to, że nadają się do działań w każdych warunkach atmosferycznych. Posiadają też imponujące osiągi - mogą przenosić 7 ton uzbrojenia oraz latać z prędkością sięgającą Mach 2,5.

F-15 mają długość 19,43, wysokość 5,63 m, a rozpiętość ich skrzydeł wynosi 13,95 m. Maszyny wyposażono w systemy elektroniczne i uzbrojenie do wykrywania, śledzenia i atakowania wrogich samolotów podczas operowania we własnej lub kontrolowanej przez wroga przestrzeni powietrznej. Broń i systemy sterowania lotem zostały zaprojektowane tak, aby jedna osoba mogła bezpiecznie i skutecznie prowadzić walkę w powietrzu.

Standardowe uzbrojenie F-15 to działko M61 Vulcan kal. 20 mm, a także uzbrojenie podwieszane na zewnętrznych węzłach. Mogą to być np. kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze pociski AIM-120 AMRAAM, pociski AIM-9 Sidewinder, pociski AIM-7 Sparrow, a także bomby np. Mk83, GBU-10 czy GBU-15. Ciekawym faktem o F-15 jest to, że "pod względem przenoszonego arsenału starsze F-15 górują nad najbardziej zaawansowanymi maszynami, jak F-22 Raptor czy F-35 Lightning II, ponieważ ich możliwości nie zostały ograniczone na rzecz cech stealth", o czym pisał Łukasz Michalik.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Komentarze (0)