NCBR przeznaczy 100 milionów złotych na rozwój sektora gier w Polsce
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczy 100 milionów złotych na rozwój sektora gier w naszym kraju. - Polska jest 4. na świecie eksporterem gier i urządzeń z sektora gamingowego - mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
20.11.2019 | aktual.: 22.11.2019 11:01
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło w środę 4. edycję programu sektorowego GameINN. Jest on sfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W konkursie na wsparcie nowatorskich projektów w sektorze gamedev NCBR przeznaczył 100 mln zł.
Podczas inaugurującej obecną edycję programu konferencji prasowej w Warszawie, minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak poinformowała, że w trzech poprzednich edycjach GameINN projekty otrzymały dofinansowanie w kwocie ponad 316 mln zł.
- Polska jest czwartym na świecie eksporterem tego typu sprzętu gier, urządzeń w tym obszarze - podkreśliła minister.
O dofinansowanie w wysokości 20 milionów złotych mogą się ubiegać przedsiębiorcy oraz konsorcja przedsiębiorców z udziałem jednostek naukowych. Celem programu sektorowego GameINN jest zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie do 2023 roku.
Według rządowych danych wartość polskiego rynku gier wideo w roku 2016 wyniosła 1,85 mld zł. Podano również, że prognoza na rok 2019 to około 2,23 mld.
- Sektor producentów gier wideo to nasza wizytówka na świecie. Sukces polskich technologii i produktów z branży kreatywnej na globalnym rynku to jednak nie tylko powód do dumy. To realne korzyści dla naszej gospodarki oraz jak pokazują tematy projektów realizowanych w programie - społeczeństwa. - mówi wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
- GameINN jest dedykowany całej branży gier wideo, nie tylko twórcom gier. Dofinansowanie w programie otrzymały już projekty takie, jak m.in.: VR Treadmill - wielokierunkowa bieżnia z systemem kontroli ruchu zapewniająca immersję w grach z wirtualną rzeczywistością, platforma testowo-szkoleniowa do weryfikacji praktycznych umiejętności na stanowisku pracy i doskonalenia zawodowego z zastosowaniem technologii VR i AI, gra VR wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach czy platforma sprzętowa wspierająca gry dla niewidomych i słabowidzących ze szczególnym uwzględnieniem gier wieloosobowych i integrujących - czytamy dalej w komunikacie.
Miejscem realizacji projektów badawczo-rozwojowych powinny być województwa inne, niż mazowieckie. Nabór wniosków będzie prowadzony od 16 grudnia 2019 r. do 16 marca 2020 r.
Zobacz także: Kosmos. Polscy naukowcy są zbyt wygodni, by go podbijać