Naukowcy znaleźli meteoryty o właściwościach nadprzewodzących. To pierwsze takie odkrycie

Naukowcy znaleźli meteoryty o właściwościach nadprzewodzących. To pierwsze takie odkrycie

Źródło zdjęć: © Youtube.com
29.03.2020 16:19

Naukowcy z USA dokonali niezwykłego odkrycia. Po przebadaniu różnych próbek meteorytów natrafili na odłamki, w których stwierdzono niewielkie ilości pozaziemskich ziaren nadprzewodzących. To pierwszy taki przypadek w historii.

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego przebadali fragmenty 15 różnych meteorytów, które spadły na Ziemię. Użyli do tego specjalnej techniki - spektroskopii mikrofalowej z modulacją pola magnetycznego. Ich celem było wykrycie nadprzewodnictwa wewnątrz badanych próbek.

Nadprzewodnictwo to właściwość niektórych ciał stałych zwanych nadprzewodnikami, które pod wpływem zaniku oporu elektrycznego stają się znakomitymi przewodnikami prądu. Jest to niezwykle rzadkie zjawisko pojawiające się w materiałach, które nie zostały poddane wcześniej żadnej obróbce.

W trakcie eksperymentu naukowców szczególnie zaciekawiły dwa odłamki. Jeden z nich pochodził z meteorytu Mundrabilla. Był to jeden z największych meteorytów odnalezionych na Ziemii w 1911 roku na terenie Australii. Drugi pochodził z meteorytu urelitowego GRA 95205, który został odnaleziony na Antarktydzie w 1985 roku. Badania wykazały, że obie skały kosmiczne zawierają niewielkie ilości pozaziemskich cząstek nadprzewodzących.

Ostatnie badania naukowców wykazały, że meteoryty mogły dostarczać pozaziemskie białko i minerały na naszą planetę. Najnowsze odkrycie jest jednak pierwszym, które może wskazywać na zjawisko nadprzewodnictwa w spadających kosmicznych skałach.

Naukowcy przeprowadzą teraz serię badań, które odpowiedzą na pytanie, czy nadprzewodnictwo to zjawisko częste, czy raczej unikatowe w przestrzeni kosmicznej.