Naukowcy zaskoczeni. Odkryli zupełnie nowy gatunek

Nowy gatunek odkryty w Birmie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
26.12.2023 15:47, aktualizacja: 26.12.2023 19:31

Badacze odkryli zupełnie nowy gatunek azjatyckiej żmii jamistej z Birmy. Naukowców zaskoczyło ubarwieniu gada, a różnice w kolorach między osobnikami mogły sugerować początkowo, że zwierzę jest hybrydą.

Gatunki węży występują we wszystkich kształtach i rozmiarach, od ogromnych pytonów po węże rogate pełzające po pustyni. Odróżnienie nowego gatunku od istniejącego jest czasem niezwykle trudne – wiele z nich może fizycznie bardzo różnić się wyglądem. Podobnie niełatwa była identyfikacja najnowszego gatunku z azjatyckiego lasu.

- Azjatyckie żmije jamiste z rodzaju Trimeresurus są niezwykle trudne do odróżnienia, ponieważ charakteryzują się całą gamą zmienności morfologicznej. Niektóre grupy obejmują wiele gatunków, które wyglądają podobnie, podczas gdy inne mogą wyglądać zupełnie inaczej, ale w rzeczywistości są tym samym gatunkiem - wyjaśnił dr Chan Kin Onn, herpetolog i główny autor badania.

Żmije z Birmy

Zarówno północna, jak i południowa strona Birmy jest domem dla gatunku żmii jamistej. Na północy żmiję czerwonogoniastą (Trimeresurus erythrurus) można rozpoznać po zielonym ciele z kilkoma innymi oznaczeniami. Na południu żmija namorzynowa (Trimeresurus purpureomaculatus) występuje w różnych kolorach, w tym żółtym, brązowym i czarnym, ale nigdy nie jest zielona. Pomiędzy tymi dwiema populacjami występuje trzeci gatunek węża żyjący w środkowej części Birmy.

- Ta tajemnicza populacja w środkowej Birmie zaskoczyła nas i początkowo myśleliśmy, że może to być populacja hybrydowa - stwierdzili naukowcy. Jednak później udało im się ustalić, że nie jest to hybryda, a zupełnie nowy, odmienny genetycznie gatunek. Najbardziej zaskakujące było to, że w obrębie jednego gatunku występowały bardzo duże różnice w wyglądzie poszczególnych osobników. Co więcej, wiele cech przywodziło na myśl krewniaków z północy i południa. Naukowcy uważają, że w przeszłości mogło dochodzić do wymiany genów pomiędzy poszczególnymi gatunkami.

Ten nowy gatunek występujący centralnie został nazwany Trimeresurus ayeyarwadyensis. To kolejny przykład tego, jak wiele stworzeń na Ziemi wciąż pozostaje do odkrycia. Bardzo niewiele wiemy na temat m.in. owadów czy istot żyjących w oceanicznych głębinach. Jednak nawet lądowe zwierzęta wciąż potrafią zaskoczyć naukowców.

Klaudia Stawska, współpracownik WP Tech