Bestie z północy dla Ukrainy? Tyle samolotów wycofają z floty

Szwedzkie Ministerstwo Obrony ogłosiło plany wycofania 45 myśliwców JAS 39C/D Gripen z 105 obecnie używanych - podaje portal Defense Express. Niewykluczone, że samoloty mogą trafić do Ukrainy.

Pociski Taurus KEPD 350 zawieszone na szwedzkim myśliwcu Gripen
Pociski Taurus KEPD 350 zawieszone na szwedzkim myśliwcu Gripen
Źródło zdjęć: © SAAB
Norbert Garbarek

Szwedzkie Ministerstwo Obrony ujawniło w swoim rocznym raporcie, że planuje stopniowe wycofanie 45 myśliwców JAS 39C/D Gripen. Zastąpią je nowsze modele E/F. Proces ten będzie uzależniony od dostępności i zdolności operacyjnych nowych maszyn.

Modernizacja i wsparcie dla Ukrainy

W raporcie podkreślono, że programy rozwoju i zakupu JAS 39E/F Gripen "zostały dostosowane na lata 2020-2024" - czytamy. Defense Express zwraca uwagę, że "szwedzkie siły powietrzne przygotowują swobodę działania dla Ukrainy", co ma być związane z faktem, iż kraj zarezerwował części zamienne do Gripenów C/D w interesie Ukrainy.

Przypomnijmy też, że jeszcze niedawno Micael Johansson, prezes koncernu Saab - czyli producenta Gripenów, wyraził nadzieję, że Gripeny trafią do Ukrainy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plany modernizacji

Kolejne 60 myśliwców ma przejść modernizację w latach 2025-2035, pozostając w służbie. Modernizacje obejmą integrację nowego radaru PS-05/A Mk4 oraz najnowszej wersji pocisku AIM-120C-8. Planowane jest także wprowadzenie pocisków Taurus KEPD 350.

Przypomnijmy, że samolot bojowy AS-39 Gripen to jednosilnikowy myśliwiec o konstrukcji delta i układzie aerodynamicznym typu kaczka. Osiąga on długość około 14 m i jest zdolny do rozwijania prędkości maksymalnej wynoszącej 2 Ma, czyli około 2130 km/h. Gripen może operować na wysokości sięgającej do 18 km. W podstawowym wyposażeniu znajduje się działko Mauser BK-27 kal. 27 mm, a samolot jest przystosowany do transportu różnych rodzajów uzbrojenia, w tym pocisków powietrze-powietrze takich jak AIM-9 Sidewinder czy AIM-120 AMRAAM, jak również pocisków manewrujących jak Taurus KEPD 350.

AS-39 Gripen wyróżnia się szeregiem cech, które czynią go wyjątkowym w porównaniu z innymi zachodnimi myśliwcami. Przykładowo, szwedzki myśliwiec jest zdolny do startów i lądowań na improwizowanych pasach startowych, które mogą być jedynie prostymi odcinkami drogi o długości kilkuset metrów. Dodatkowo, jego eksploatacja oceniana jest jako mniej kosztowna w porównaniu z samolotami takimi jak F-16 i jest również prostsza do opanowania przez personel naziemny.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie