Naukowcy pokazali, co się dzieje, gdy spuszczasz wodę. Opublikowali nietypowe nagranie

Naukowcy pokazali, co się dzieje, gdy spuszczasz wodę. Opublikowali nietypowe nagranie

Naukowcy przyjrzeli się patogenom w toaletach
Źródło zdjęć: © Patrick Campbell, University of Colorado Boulder
Karolina Modzelewska
08.12.2022 18:04, aktualizacja: 08.12.2022 18:23

Większość z nas ma świadomość, że toalety są siedliskiem wielu różnorodnych patogenów, szczególnie jeśli chodzi o te, które znajdują się w miejscach publicznych. Naukowcy z Uniwersytet Kolorado w Boulder pokazali, jak patogeny mogą się rozprzestrzeniać podczas spłukiwania wody. Po obejrzeniu przygotowanego przez nich nagrania raczej więcej nie zapomnimy o opuszczaniu deski klozetowej.

Naukowcy wielokrotnie sprawdzali, jakie patogeny możemy spotkać w toaletach. Wśród nich są m.in. groźne bakterie E.coli, wirus zapalenia wątroby typu A, paciorkowce, rotawirusy, gronkowce, a nawet Salmonella. Jednak dopiero teraz badacze postanowili przyjrzeć się jednemu ze sposobów, w jaki się rozprzestrzeniają. Badania zostały przeprowadzone w publicznych toaletach na terenie Stanów Zjednoczonych.

W toaletach kryje się wiele patogenów

Naukowcy z Uniwersytet Kolorado w Boulder wykorzystali specjalne zielone lasery (jeden świecił w sposób ciągły, a drugi wysyłał szybkie impulsy światła) oraz sprzęt fotograficzny, aby odkryć, jak maleńkie kropelki wody, niewidoczne gołym okiem, są szybko wyrzucane w powietrze podczas spłukiwania publicznej toalety bez pokrywy. W tych kropelkach znajdują się wspomniane patogeny, stanowiące zagrożenie dla osób korzystających z publicznych toalet. Nagranie pokazujące, co się dzieje, gdy spłukujemy wodę w toalecie można zobaczyć poniżej:

Jeśli jest to coś, czego nie możesz zobaczyć, łatwo udawać, że to nie istnieje. Ale kiedy obejrzysz te filmy, już nigdy nie pomyślisz o spłuczce w toalecie w ten sam sposób – powiedział jeden z autorów badania, prof. John Crimaldi, cytowany przez serwis Tech Xplore. Dodał: - tworząc dramatyczne wizualne obrazy tego procesu, nasze badanie może odegrać ważną rolę w przekazywaniu wiadomości dotyczących zdrowia publicznego.

Naukowcy zwracają uwagę, że aerozole uwalniane podczas spłukiwania wody zawierają cząsteczki przenoszące wspomniane, groźne dla ludzkiego zdrowia patogeny. Wiedza na temat tempa i sposobu ich rozprzestrzeniania się może pomóc tworzyć rozwiązania, które zmniejszą towarzyszące temu zagrożenia. Chodzi przede wszystkim o nowe sposoby dezynfekcji toalet, ulepszone projekty wentylacji, toalet oraz spłuczek.

Badania pozwoliły ustalić, że podczas spłukiwania wody cząsteczki wystrzeliwują z prędkością 2 metrów na sekundę i unoszą się 1,5 metra nad toaletą w ciągu 8 sekund. Tech Xplore wyjaśnia, że największe kropelki zazwyczaj osiadają na powierzchni w ciągu kilku sekund, ale mniejsze (aerozole mniejsze niż 5 mikronów lub jedna milionowa metra) mogą pozostać zawieszone w powietrzu nawet przez kilka minut, a nawet dłużej. Naukowcy zwrócili uwagę, że patogeny mogą utrzymywać się w toalecie przez dziesiątki spłukiwań, co oznacza, że jesteśmy narażeni na patogeny pochodzące od innych osób.