Naukowcy odkryli podziemne pasmo górskie. Himalaje to przy tym pagórek

Naukowcy odkryli podziemne pasmo górskie. Himalaje to przy tym pagórek
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Arkadiusz Stando

15.02.2019 09:28, aktual.: 18.02.2019 10:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niczym w książce Juliusza Verne, oraz jej adaptacji filmowej "Podróż do wnętrza Ziemi", naukowcy natrafili na ślady podziemnego świata. Mówi się o odkryciu łańcucha górskiego, ukrytego 650 km pod powierzchnią.

9 czerwca 1994 roku Boliwię nawiedziło potężne trzęsienie Ziemi. Był to największy pod względem siły wstrząs kilku ostatnich dekad. Głębokość ogniska trzęsienia ziemi o mocy 8,2 stopnia w skali Richtera sięgała ponad 600 km. Siła była na tyle duża, że efekty trzęsienia zarejestrowano nawet w Kanadzie.

Geofizycy z Uniwersytetu Princeton w USA i Chińskiej Akademii Nauk wykorzystali dane zebrane z echa potężnego trzęsienia ziemi. Planowali opisać topografię Boliwii głęboko pod powierzchnią. I wówczas natrafili na coś niesamowitego.

660 kilometrów pod powierzchnią

"W naszym badaniu przeanalizowaliśmy rozpraszanie się fal sejsmicznych poruszających się wewnątrz Ziemi w celu zdobycia informacji o grubości skorupy ziemskiej do 660 kilometrów wgłąb".

Najgłębszy tunel wgłąb Ziemi, wykopany przez człowieka ma zaledwie 12 km. A więc nie posiadamy zbyt wiele praktycznej wiedzy o mezosferze. Badanie naukowców z USA i Chin pozwoliło uchylić rąbka tajemnicy.

Co właściwie zobaczyli badacze? Granica pomiędzy dolną i górną częścią płaszcza ziemskiego jest pokryta ogromnymi zygzakowatymi formami skalnymi. Naukowcy określili je mianem gigantycznego pasma górskiego, z racji na ukształtowanie terenu.

Podziemne góry

Ich odkrycie daje nam przede wszystkim obraz na to, jak formowała się Ziemia. Spora część masy naszej planety składa się właśnie z płaszcza ziemskiego, a z tym wiążą się teorie, iż może być on bogaty w rzadkie minerały. Dlatego naukowcy starają się badać ten rejon planety, z nadzieją na potwierdzenie tych teorii?

"Co jest ekscytujące w tych wynikach? To, że dostarczają nam nowych informacji, aby zrozumieć los starych płyt tektonicznych, które zeszły do płaszcza, i gdzie nadal mogą znajdować się jako pradawny materiał" - mówi Jessica Irving.

I chociaż naukowcy nie odkryli w ten sposób podziemnego świata tętniącego życiem, tak jak w powieściach Vernego, to wciąż, ich odkrycie budzi wyobraźnię. Skąd wzięło się górzyste ukształtowanie terenu głęboko we wnętrzu płaszcza ziemskiego?

Źródło: Science