Naukowcy odkryli nowy związek zabijający raka w mazi ślimaka morskiego

Naukowcy odkryli nowy związek zabijający raka w mazi ślimaka morskiego

Naukowcy odkryli nowy związek zabijający raka w mazi ślimaka morskiego
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com | Aerial-motion
Karolina Modzelewska
27.08.2019 15:52

Świat przyrody dostarcza ważnych składników do produkcji leków. Ostatnie odkrycia mogą stanowić przełom w leczeniu nowotworów. Jak się okazało, maź ślimaka morskiego jest bogata w związki zabijające raka.

Naukowcy z australijskiego Flinders University, Southern Cross University i Monash University badali skład substancji przeciwbakteryjnych, które australijskie ślimaki morskie wydzielają i pokrywają nimi swojej jaja. Wszystko w celu ochrony ich przed bogatym w bakterie środowiskiem morskim.

Badania pozwoliły zauważyć, że fioletowa maź posiada właściwości, które są pomocne w walce z rakiem. W ich trakcie doszło do wykorzystania ekstraktu substancji i podania go do ludzkich komórek rakowych. Doprowadziło to do ich eliminacji. Osiągnięte wyniki skłoniły naukowców do dalszych badań.

Ekstrakt z mazi ślimaka

Autorka badań Catherine Abbott, profesor biologii molekularnej na Uniwersytecie Flindersa przyznała, że dzięki przeprowadzonym badaniom jej zespół dostrzegł, iż jeden ze związków w ekstrakcie z mazi ślimaka – 6-Br jest niezwykle skuteczny w walce z nowotworami.

Obserwacje przeprowadzono na modelu raka jelita grubego. Efektem podania ekstraktu było zmniejszenie guzów, które wytwarzają się w trakcie choroby. Uzyskane wyniki zostały potwierdzone za pomocą zaawansowanych form spektrometrii mas. Jest to technika analityczna, dzięki której można badać tysiące białek z danego typu komórek lub tkanek.

W dalszych etapach badania naukowcy testowali właściwości ekstraktu z mazi ślimaka na myszach. Lek podawano im doustnie i obserwowano, w jaki sposób wpływa na ich organizm.

Zwierzętom podano naturalny związek 6-Br i jego syntetyczny odpowiednik. Jak wyjaśniła Abbott: - Uważamy, że toksyczne metabolity pochodzą z innego związku znajdującego się w ekstrakcie, dlatego nie zaobserwowano ich, gdy zastosowaliśmy syntetyczny związek 6-Br. Jego metabolity nie wydają się być toksyczne, więc można go uznać za doskonałą bazę do dalszego rozwoju.

Naukowcy szukają inwestorów

- Jesteśmy bardzo podekscytowaniu tymi najnowszymi odkryciami. Mamy nadzieję, że przyciągną one inwestorów z firm farmaceutycznych w celu opracowania nowego leku zmniejszającego tempo rozwoju nowotworów jelita grubego – dodała Abbott.

Badania wymagają doinwestowania. Mogą okazać się przełomowe w przypadku leczenia nowotworów. Jest to ważne, ponieważ doniesienia na temat wzrostu liczby zachorowań na raka nie są optymistyczne. Według prognozy Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem liczba chorych zwiększy się do 14,1 mln w 2025 roku, a w 2035 nawet do 24 mln.

Źródło: Nature