Naukowcy mogli odkryć kształt pierwszych białek, które zapoczątkowały życie

Naukowcy mogli odkryć kształt pierwszych białek, które zapoczątkowały życie

Naukowcy mogli odkryć kształt pierwszych białek, które zapoczątkowały życie
Źródło zdjęć: © Rutgers University
22.03.2020 08:45

Badacze poprzez wykorzystanie modelowania komputerowego, zasymulowali konfigurację cząsteczek sprzed 3,5 mld lat. W ten sposób znaleźli zarys tego, co może być wspólnym przodkiem współczesnych enzymów.

W badaniu naukowcy przeanalizowali i porównali istniejące struktury białek 3D, aby sprawdzić, czy mogą ustalić ich wspólnego przodka.

Naukowcy oszacowali podobieństwa między fałdami białek - kształtami, które łańcuchy aminokwasów przyjmują w trzech wymiarach - aby znaleźć model topologiczny tego, jak mogły wyglądać cząsteczki białek, zanim stały się bardziej złożone i zróżnicowane miliardy lat później.

Małe, proste peptydy?

Badacze odkryli, że dwie powtarzające się fałdy były kluczowe dla pochodzenia badanego metabolizmu. Według nich te fałdy prawdopodobnie miały wspólnego przodka, który ewoluował, aby ułatwić przenoszenie elektronów i katalizę.

– Przypuszczamy, że pierwsze białka były małymi, prostymi peptydami (białkami o bardzo krótkich łańcuchach) – powiedział dla portalu "Cosmos" Vikas Nanda, biolog molekuralny i jeden z członków zespołu badaczy.

Oczywiście naukowcy przyznają, że ich podejście do modelowania, oparte na porównaniu topologii białek, jest w stanie wykazać jedynie hipotetyczny kształt białka.