Masz teflonową patelnię? Lepiej nie porysuj. Naukowcy ostrzegają

Patelnia teflonowa może okazać się szkodliwa dla zdrowia
Źródło zdjęć: © WP | Arkadiusz Stando
Marcin Hołowacz
04.11.2022 10:28, aktualizacja: 04.11.2022 10:59

Mikroplastiki w żywności są tematem, który zdaniem naukowców wymaga zdecydowanie większej uwagi. Tym razem podjęli się kwestii przenikania szkodliwych związków z uszkodzonej patelni do jedzenia.

Na stronie Flinders University opublikowano artykuł na temat patelni nieprzywierających (non-stick). NaukowcyNewcastle University oraz Flinders University podjęli się zmierzenia tego, jak miliony potencjalnie szkodliwych cząsteczek odchodzi w trakcie przyrządzania posiłku, a także podczas procesu zmywania.

Innymi słowy, uczeni zainteresowali się tematem mikroplastików pochodzących m.in. z teflonowych patelni. Jak powszechnie wiadomo, wszystko się zużywa i dotyczy to również naszych ulubionych przyborów kuchennych. Naukowcy dzielą się ciekawym spostrzeżeniem, że tylko jedno pęknięcie, które pojawi się na powierzchni naszej teflonowej patelni, zaowocuje wydostaniem się ok. 9,1 tys. cząsteczek plastiku.

Wykorzystując specjalnie przygotowane algorytmy, a także obrazowanie Ramana, czyli technikę łączącą mikroskopię oraz spektroskopię Ramana, naukowcy doszli do wniosków, że zniszczone powierzchnie teflonowe mogą wypuszczać miliony mikroplastików i nanoplastików.

Cheng Fang z University of Newcastle wyjaśnia, że nieprzywierające powłoki należą do rodziny związków określanych mianem PFAS. Następnie zaznacza, że pojawianie się PFAS w naszym jedzeniu może mieć negatywny wpływ na ludzkie zdrowie. Zdaniem Cheng Fang dalsze badania w tym zakresie są niezbędne.

Profesor Youhong Tang z Flinders University podsumowuje badanie w taki sposób, że pozwoliło ono na zwizualizowanie potrzeby bardziej dogłębnych badań nad mikroplastikami pochodzącymi z teflonowych przyborów kuchennych, które ludzie wykorzystują podczas gotowania.

To daje nam mocne ostrzeżenie, że aby uniknąć zanieczyszczeń jedzenia, należy być ostrożnym w kwestiach dobierania i używania przyborów kuchennych.

Youhong Tang, College of Science and Engineering at Flinders University

Na koniec można pokusić się o takie podsumowanie, że z pewnością nic nie jest wieczne i dotyczy to również naszych teflonowych patelni. Jeżeli są mocno zniszczone, wtedy warto brać pod uwagę ich potencjalną wymianę.

Marcin Hołowacz, dziennikarz Wirtualnej Polski