NASA. Kolejne testy elektrycznego samolotu X‑57

Samolot elektryczny NASA X-57 Maxwell oczekuje na swój pierwszy, eksperymentalny lot w bazie sił powietrznych w Kalifornii. Zanim do niego dojdzie, pojazd zasilany wyłącznie energią elektryczną musi przejść liczne testy, w tym testy układu napędowego.

NASA. Kolejne testy elektrycznego samolotu X-57
NASA Langley, Advanced Concepts Lab, AMA
Karolina Modzelewska

02.03.2021 15:00

Głównym wykonawcą projektu jest firma Empirical Systems Aerospace z Kalifornii. Znakiem rozpoznawczym X-57 jest wyłącznie elektryczny układ paliwowy i 14 silników - sześć mniejszych wzdłuż każdego skrzydła i dwa większe silniki na końcu samolotu. Kadłub to odzyskany element z Tecnam P2006T, włoskiego wysoko-skrzydłego dwusilnikowego samolotu.

Samolot elektryczny od NASA

Projekt po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 2019 roku. Od tego momentu wiele się zmieniło, a NASA testuje drugą generację modelu jednego z najbardziej zaawansowanych samolotów elektrycznych.

Testy odbywają się w Centrum Badania Lotu imienia Neila Armstronga w Kalifornii. W specjalnym hangarze naukowcy z NASA już niedługo zweryfikują, czy zamontowane silniki uzyskują odpowiednią moc, pozwalającą samolotowi wznieść się w powietrze. Kolejnym krokiem będą testy kołowania i lądowania, przewidziane dla faz Mod III i Mod IV. Jeśli zakończą się pomyślnie, a eksperci zakończą prace nad systemem zasilania bateryjnego, dojdzie do pierwszego lotu załogowego.

− Dostarczenie samolotu X-57 Mod II do NASA jest istotnym wydarzeniem, wyznaczającym początek nowej fazy w ekscytującym projekcie elektrycznego X-plane – poinformował Tom Rigney manager projektu.

NASA zaznacza, że głównym celem projektu X-57 Maxwell jest budowa standardów certyfikacyjnych dla wciąż kształtującego się rynku samolotów elektrycznych. Agencja chce stworzyć rozwiązanie przyjazne dla środowiska, bardziej wydajne i generujące mniej hałasu.

Źródło artykułu:WP Tech
wiadomościspołeczeństwonasa
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)