Na krajowych, czy europejskich trasach dominują niewielkie maszyny. Ich pojemność to często od 70 do 200 pasażerów. Są jednak samoloty, które z powodzeniem mogą na pokład zabrać 500, 600, a nawet 900 pasażerów jednocześnie i to w komforcie, jakiego nigdy nie zaznamy na trasach wewnątrz Europy - nie wspominając już o przewozach wykonywanych przez tanie linie lotnicze. Tak pojemne samoloty wykorzystywane są na najdłuższych trasach, ponieważ im więcej pasażerów jednocześnie przewozi samolot, tym tańsza jest jego eksploatacja. To właśnie w nich - z racji lotów, które trwają nawet 15 godzin - spotkamy wygodniejsze, szersze fotele, czy też możemy się spodziewać większej odległości pomiędzy rzędami. Zobaczmy zatem pięć największych maszyn pasażerskich świata. Są piękne, szybkie, komfortowe, a latanie nimi to czysta przyjemność.
Na krajowych i europejskich trasach dominują niewielkie maszyny. Ich pojemność to często od 70 pasażerów na rejsach krajowych w Polsce, do 200 pasażerów na rejsach międzynarodowych wewnątrz Europy. Są jednak samoloty, które z powodzeniem mogą na pokład zabrać 500, 600, a nawet 900 pasażerów jednocześnie i to w komforcie, jakiego nigdy nie zaznamy na trasach europejskich - nie wspominając już o przewozach wykonywanych przez tanie linie lotnicze. Tak pojemne samoloty wykorzystywane są na najdłuższych trasach, ponieważ im więcej pasażerów jednocześnie przewozi samolot, tym tańsza jest jego eksploatacja. To właśnie w nich - z racji lotów, które trwają nawet 15 godzin - spotkamy wygodniejsze, szersze fotele, czy też możemy się spodziewać większej odległości pomiędzy rzędami. Zobaczmy zatem pięć największych maszyn pasażerskich świata. Są piękne, szybkie, komfortowe, a latanie nimi to czysta przyjemność.
Miejsce 5: 550 pasażerów - Boeing 777-300
Amerykański Boeing 777-300 jest w stanie zabrać na swój pokład 550 pasażerów w układzie jednoklasowym lub 451 w konfiguracji dwóch klas. Dwa silniki Rolls Royce RR 892 pozwalają maszynie przelecieć 11135 km. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć 777-300 to 587mph przy wysokości przelotowej 43100 stóp. Cena jednego egzemplarza Boeinga 777-300 to ok. 279 milionów dolarów.
Długość: 73.9m
Linie British Airways chwalą się na swojej stronie faktem, iż brały udział w procesie projektowania tego samolotu i obecnie są jednym z największych na świecie operatorów modelu 777. Dzięki niskiemu zużyciu paliwa i komfortowym układzie kabiny pasażerskiej, Boeing 777 okazał się hitem sprzedaży komercyjnej. W porównaniu do Boeinga 777-200, wersja 777-300 jest dłuższa, ma rozszerzone końcówki skrzydeł, zmodyfikowane podwozie główne, wzmocnione podwozie nosowe i dodatkowe zbiorniki paliwa.
Miejsce 4: 624 pasażerów - Boeing 747-400
Tym samolotem jednocześnie może lecieć 624 pasażerów w przypadku dostępności tylko jednej klasy lub 524 przy zachowaniu podziału na dwie klasy. 747-400 może przelecieć maksymalnie 13446 km dzięki pracy m.in. czterech silników GE CF6-80C2B5F. Maksymalna prędkość lotu to 909 km/h, a osiągana przez niego wysokość to 45000 stóp. Maszyna jest warta 228 milionów dolarów.
Długość: 73,9 m
Rozpiętość skrzydeł: 64,8 m
Wersja 400 to najlepiej sprzedający się członek rodziny 747. W ciągu 20 lat produkcji została dostarczona swoim klientom w liczbie niemal 700 sztuk w różnych wariantach. Boeing 747-400 składa się z 6 milionów części, w tym 274 km przewodów i 8 km rur. Ten szerokokadłubowy samolot może się jako jeden z nielicznych pochwalić dwoma pokładami pasażerskimi.
Miejsce 3: 700 pasażerów - Boeing 747-8
Boeing 747-8 zabierze na pokład 700 pasażerów jeśli linia lotnicza zachowa system jednoklasowy. W przypadku dwóch klas poleci o 100 osób mniej. Dwupokładowy gigant pokona jednorazowo 14816 km napędzany czterema silnikami GEnx 2B67. Prędkość maksymalna samolotu wynosi 649 mph, a wysokość przelotowa to 43000 stóp. Za sztukę tego samolotu Boeing życzy sobie 351 milionów dolarów.
Długość: 76,3 m
Rozpiętość skrzydeł: 68,5 m
Fani piłki nożnej, którzy śledzili UEFA Euro 2012 w Polsce i Ukrainie pewnie pamiętają dzień 4 czerwca 2012, kiedy Boeing 747-8 o numerze bocznym D-ABYA w barwach niemieckiej Lufthansy wylądował na płycie gdańskiego lotniska im. Lecha Wałęsy z reprezentantami Niemiec na pokładzie.
Miejsce 2: 853 pasażerów - Airbus A380-800
Na drugim miejscu znajduje się Airbus A380-800. Ten model zabierze na swój pokład 853 pasażerów w jednej klasie lub 644 w dwóch klasach. Zasięg wynosi maksymalnie 15200 km. Jedna sztuka tej maszyny kosztuje 318 milionów dolarów. Całość sprawnie pracuje pod kontrolą czterech silników np. Rolls Royce Trent 970B. Maszyna osiąga prędkość 676 mph i wzbije się na 43000 stóp.
Długość: 72m
Rozpiętość: 79m
Airbus A380 to samolot, który może się pochwalić najniższą emisją spalin na pasażera oraz najniższą ceną na pasażera ze wszystkich większych maszyn. W stosunku do Boeinga 747-400, Airbus A380 jest o 50% cichszy podczas startu.
Miejsce 1: 900 pasażerów - Airbus A380-900
Na pierwszym miejscu listy największych samolotów pasażerskich na świecie pod względem liczby przewożonych pasażerów znajduje się Airbus A380-900. Ta wersja może zabrać na pokład 900 pasażerów w układzie jednoklasowym oraz 656 osób w systemie dwuklasowym. Pod względem wysokości przelotowej, zasięgu i prędkości maksymalnej, nie ma żadnej różnicy względem poprzednika. Cztery silniki Rolls Royce Trent B lub Engine Alliance GP7000 czuwają nad spokojnym przebiegiem podróży.
Długość: 72,7 m
Rozpiętość skrzydeł: 79,8 m
W 2005 roku Airbus A380 odebrał czołowe miejsce największemu dotąd samolotowi pasażerskiemu, Boeingowi 747-400, bijąc dwukrotnie jego rekord powierzchni skrzydeł. Na jego skrzydłach mogłoby zaparkować ponad 20 samochodów osobowych. Koncern Airbus prowadzi rozmowy z klientami odnośnie budowy maszyny zdolnej pomieścić 1000 pasażerów.