Największe cmentarzysko samolotów na świecie. Jego wielkość jest imponująca
Przemysł lotniczy dynamicznie się rozwija, a co za tym idzie, na rynek trafiają coraz to nowsze modele samolotów. Zastępują one zepsute, stare lub zużyte maszyny, które trzeba w jakiś sposób zutylizować. Część z nich trafia do muzeów lub kończy jako egzemplarze kolekcjonerskie. Pozostałe stacjonują na "cmentarzyskach".
17.08.2021 16:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Największy na świecie obiekt do przechowywania i konserwacji samolotów znajduje się w Tuscon w stanie Arizonie, na terenie Bazy Sił Powietrznych Davis-Monthan. Miejsce znane pod nazwą 309. Aerospace Maintenance and Regeneration Group (309. AMARG), albo "Boneyard", co można przetłumaczyć jako cmentarzysko, zajmuje powierzchnię około 10,5 km kwadratowych.
Największe cmentarzysko samolotów świata
Jak informuje Interesting Engineering, rozmieszczono tutaj blisko 4000 samolotów i 13 pojazdów kosmicznych należących do Sił Powietrznych USA, Armii, Straży Przybrzeżnej, Marynarki Wojennej, Korpusu Morskiego oraz Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA). Wśród maszyn dominują te, które dawniej służyły w lotnictwie wojskowym.
Część z samolotów stacjonujących w 309. AMARG wygląda na zupełnie nowe, inne znajdują się w stanie sporego rozkładu, a z pozostałych zostały już tylko części przechowywane w hangarach, skąd są rozsyłane do różnych miejsc na świecie. Dzięki nim wiele samolotów można naprawić i wciąż z nich korzystać.
Na świecie istnieje wiele podobnych cmentarzysk, ale to 309. AMARG jest największym na świecie obiektem tego typu. Według Interesting Engineering na wybór tej lokalizacji składa się kilka czynników. Po pierwsze przechowywaniu maszyn sprzyjają warunki klimatyczne panujące w Arizonie – wysokie temperatury oraz niska wilgotność. Dzięki nim korozja postępuje wolniej, a samoloty łatwiej utrzymać w dobrym stanie technicznym. Ponadto na pustynnych terenach Arizony występuje twarda, alkaliczna gleba, w której nie zapadają się samoloty. Nie trzeba montować kosztownych ramp, czy budować miejsc parkingowych. Teren nie jest też atrakcyjny pod względem mieszkaniowym, dlatego ziemie tutaj są znacznie tańsze.