Najszybsze sanie świata. USA pokazały zdjęcia z testów

846. Eskadra Testowa Sił Powietrznych USA w bazie Holloman Air Force w Nowym Meksyku z powodzeniem przechwyciła sanie rakietowe wielokrotnego użytku po osiągnięciu przez nie prędkości Mach 5,8 (ponad 7100 km/h). Nigdy wcześniej nie udało się odzyskać tej maszyny po rozwinięciu przez nią prędkości hipersonicznej.

USA pokazały zdjęcia z testów sań rakietowych
USA pokazały zdjęcia z testów sań rakietowych
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | USAF
Adam Gaafar

08.06.2022 | aktual.: 27.06.2022 08:28

Sanie rakietowe to specjalna platforma testowa poruszająca się na szynach, którą napędzają rakiety. Stany Zjednoczone używają jej do badań związanych z rozwojem broni hipersonicznej. Najnowszy wynik sań jest o tyle istotny, że wcześniej udawało je się przechwycić zazwyczaj przy prędkości ok. Mach 3.

Najszybsze sanie świata

Jak czytamy na łamach serwisu The War Zone, test został przeprowadzony na 10-kilometrowym torze pod koniec marca br. Kierownik zespołu Daniel Lopez podkreślił, że ostatnie osiągnięcie "stawia poprzeczkę znacznie wyżej". Należy podkreślić, że nie jest to najwyższa prędkość osiągnięta przez sanie rakietowe – pod koniec 2019 r. pojawiła się informacja, że obiekt rozpędził się na torze do Mach 8,6, czyli ponad 10,5 tys. km/h. Wówczas nie udało się jednak przechwycić platformy.

  • Zdjęcie z testu sań rakietowych
  • Zdjęcie z testu sań rakietowych
[1/2] Zdjęcie z testu sań rakietowychŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | USAF

Istniejący od 1949 r. tor testowy Holloman High Speed Test Track (HHSTT) jest jedyną konstrukcją, która pozwala przechwycić sanie poruszające się z prędkością hipersoniczną (powyżej Mach 5) poprzez szybkie hamowanie. Od czasu powstania HHSTT przeprowadzono na nim kilkanaście tysięcy różnorodnych testów.

Możliwość odzyskania sań poruszających się z prędkością hipersoniczną pozwala zebrać krytyczne dane, co jest szczególnie ważne przy badaniach broni naddźwiękowej. Celem testów jest m.in. ustalenie, jakie materiały są w stanie wytrzymać wysoką temperaturę i naprężenia, wynikające z ciągłego ruchu przy prędkościach Mach 5 i wyższych.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)