Mniej myśliwców F‑35 Stealth w przestworzach. Wszystkiemu winne silniki
Myśliwce F-35 Sił Powietrznych USA w tym roku wezmą udział w mniejszej liczbie pokazów demonstracyjnych na całym świecie. Powodem są problemy z dostępnością silników, które ulegają częstym awariom.
15.02.2021 22:55
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Bloomberg News jako pierwszy podał informację o nasilających się problemach z dostępnością silników F135, które są stosowane w odrzutowcach F-35 oraz z wydłużającym się czasem ich napraw. Silniki produkuje firma Pratt & Whitney, będąca obecnie własnością Raytheon Technologies Corp.
Problem z dostępnością silników dla F-35
W odpowiedzi na zaistniałą sytuację amerykańskie Dowództwo Walki Powietrznej (ACC), nadzorujące jednostki myśliwców, zmniejszyło liczbę pokazów lotniczych w 2021 roku, w których weźmie udział F-35. W ten sposób instytucja chce zapewnić odpowiednią liczbę myśliwców do zadań operacyjnych - rozmieszczenia w bazach i szkoleń.
Głównym problemem jest to, że silniki odrzutowców F-35 za bardzo się nagrzewają. Ciepło powoduje przedwczesne pękanie powłok łopatek turbiny. To z kolei oznacza, że więcej silników potrzebuje naprawy lub całkowitej wymiany wcześniej niż jest to zwykle wymagane.
Według przedstawicieli sił powietrznych pęknięcia powłoki nie powodują żadnych problemów z lotem. Wpływają one jednak na skrócenie żywotności silnika. Jeden z najgorszych scenariuszy zakłada, że jeśli nic się nie zmieni, to nawet 20 proc. F-35 pozostanie pozbawionych silników do 2025 roku i uziemionych.
Sposób na problemy z F-35
Siły Powietrzne USA ciężko pracują wraz z Biurem Programu F-35 w Pentagonie i Pratt & Whitney, aby rozwiązać problem z dostawami i konserwacją silników F135. Zminimalizowanie liczby pokazów lotniczych chociaż częściowo pomoże w zapewnieniu dostępności silników do zadań operacyjnych.
Problem z nagrzewaniem się silników zostanie szerzej omówiony podczas konferencji "Dowódcy F-35", która została zaplanowana na 17 lutego w bazie sił powietrznych Tinker w Oklahomie. Przedstawiciele firmy Pratt & Whitney oraz sił powietrznych USA będą debatować nad możliwymi rozwiązaniami.