Trwa ładowanie...

Meteoryt starszy niż Układ Słoneczny. Fascynujące odkrycie na Antarktydzie

Naukowcy odkryli fragment meteorytu, który jest starszy nawet niż Słońce. Eksperci sądzą, że może mieć więcej niż 4,5 miliarda lat. Prawdopodobnie dotarł do naszego układu po wybuchu ogromnej gwiazdy.
Znaleziony meteoryt może pochodzić z wybuchu
Znaleziony meteoryt może pochodzić z wybuchu (Heather Roper/University of Arizona)
ycipk-4fqnvn

Po raz pierwszy w historii znaleziono tak stary obiekt na naszej planecie. Zawarty w nim pył kosmiczny jest starszy nawet niż Słońce. W dodatku, prawdopodobnie pochodzi z innego systemu gwiezdnego. To wyjątkowe znalezisko i naukowcy się z tym nie kryją.

Naukowcy badają szczegółowo wiele meteorytów, ale w historii nauki jeszcze czegoś takiego nie widzieli. We wnętrzu kosmicznej skały znalezionej na Antarktydzie wykryto pył kosmiczny zawierający połączenie grafitu i krzemianu. Według naukowców, mogły one powstać tylko w wyniku wybuchu nowej klasycznej.

Wybuchy tego typu zachodzą podczas wymiany energii pomiędzy gwiazdą a białym karłem. W efekcie ta pierwsza ma dostarczającą ilość "paliwa", aby potężnie wybuchnąć. Podczas takiego zjawiska doszło do powstania gwiezdnego pyłu, określonego przez naukowców jako LAP-149. To właśnie on znalazł się we wnętrzu meteorytu.