Marynarka Wojenna dostanie 3 nowe fregaty? Koszt inwestycji to 8 mld złotych

Jak donosi serwis Rzeczpospolita, Marynarka Wojenna może otrzymać trzy wielozadaniowe fregaty, które powstaną w ramach programu "Miecznik". Inwestycja, której celem jest modernizacja jednego z rodzajów Sił Zbrojnych RP, wyniesie 8 mld złotych.

 ORP „Ślązak” podczas prób stoczniowych na Zatoce Gdańskiej.
ORP „Ślązak” podczas prób stoczniowych na Zatoce Gdańskiej.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons
Karolina Modzelewska

03.11.2021 | aktual.: 24.02.2022 16:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Program "Miecznik", będący największą inwestycją modernizującą polską Marynarkę Wojenną ma pomóc w zatarciu złych wspomnień związanych z budową korwety "Gawron", która trwała blisko dwie dekady. W ramach tego projektu miało powstać siedem korwet rakietowych, ale ostatecznie Marynarka Wojenna otrzymała jedną - ORP "Ślązak".

Marynarka Wojenna ma zyskać trzy nowe fregaty

Nowy program zakłada budowę trzech wielozadaniowych fregat. Pierwsza z nich ma trafić do służby już za pięć lat, a finał programu i przekazanie ostatniego okrętu ma nastąpić w 2034 roku, czyli za 13 lat. Realizacji inwestycji, której wartość szacuje się na 8 mld złotych, ma towarzyszyć utworzenie blisko 2 tys. miejsc pracy m.in. w stoczniach.

Jak donosi Rzeczpospolita, tym razem Ministerstwo Obrony Narodowej postanowiło zminimalizować ryzyko niepowodzenia inwestycji i zdecydowało się "przejąć gotową technologię z Zachodu, zamówić także za granicą projekt bojowego wyposażenia i elektroniki pokładowej, czyli kompletnego systemu walki. Polskie stocznie zajmą się wykonawstwem, nadzór w pakiecie dostarczą licencjodawcy".

Obecnie trwają prace związane z wyborem zagranicznego dostawcy technologii, a ostateczny werdykt w tej sprawie ma zapaść w I kwartale 2022 roku. MON wybiera pomiędzy modułowymi okrętami Arrowhead 140 PL od brytyjskiego Babocka, okrętami F 100 PL od hiszpańskiej Navanti i okrętami MEKO 300 PL od niemieckiego Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS).

Komentarze (483)