Mars. Badacze odkryli trzy nowe jeziora ukryte pod lodem

Mars. Badacze odkryli trzy nowe jeziora ukryte pod lodem

Mars. Valles Marineris - kanion na Marsie
Źródło zdjęć: © Getty Images
29.09.2020 07:30

Dwa lata temu naukowcy stwierdzili, że odkryli duże słonowodne jezioro pod lodem na południowym biegunie Marsa. Spotkało się to z podnieceniem i pewnym sceptycyzmem świata nauki. Teraz badacze poinformowali, że potwierdzili obecność tego jeziora i znaleźli trzy kolejne – donosi Nature.

Odkrycie to zostało dokonane z wykorzystaniem danych radarowych z orbitującego statku kosmicznego Mars Express Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Jest to następstwo wykrycia pojedynczego podpowierzchniowego jeziora w tym samym regionie w 2018 r., które – jeśli odkrycie zostanie potwierdzone – będzie pierwszym zbiornikiem ciekłej wody wykrytym na czerwonej planecie oraz potencjalnym siedliskiem życia.

Jak tłumaczy Nature, znalezisko to zostało początkowe oparte na zaledwie 29 obserwacjach dokonanych w latach 2012-2015 – wielu badaczy stwierdziło, że potrzeba więcej dowodów na poparcie tego twierdzenia. W nowym badaniu wykorzystano szerszy zestaw danych, obejmujący 134 obserwacje z okresu od 2012 do 2019 r.

Czytaj też: Życie na Marsie? Naukowcy chcą go szukać w nietypowym miejscu

Jedna piąta powierzchni Niemiec

– Zidentyfikowaliśmy ten sam zbiornik wodny, ale znaleźliśmy też trzy inne zbiorniki znajdujące się wokół tego pierwszego – powiedziała współautorka badania Elena Pettinelli z Uniwersytetu Rzymskiego.

Zespół użył instrumentu radarowego na Mars Expressie zwanego Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionosphere Sounding (MARSIS) do zbadania południowego regionu polarnego planety.

Wykryte jeziora mają powierzchnię około 75 tys. km2, co stanowi około jednej piątej powierzchni Niemiec. Największe, centralne jezioro ma 30 km średnicy i jest otoczone przez trzy mniejsze jeziora, każde o szerokości kilku kilometrów.

Nawet jeśli jeziora rzeczywiście znajdują się w tamtym miejscu, niekoniecznie musi to oznaczać, że istnieje w nich życie – a to ze względu na potencjalny poziom ich zasolenia.

Jak stwierdził John Priscu z Montana State University, "jeziora z zawartością soli około pięciokrotnie wyższą niż woda morska mogą podtrzymywać życie, ale w miarę zbliżania się do dwudziestokrotności, życie nie występuje."