Marihuana zapobiega zakażeniu COVID-19? Te związki mają wyjątkowe właściwości

Źródło zdjęć: © Pixabay
Konrad Siwik

12.01.2022 14:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jedni uznają ją za narkotyk, drudzy uważają, że jest lekiem na wszystko. Teraz okazuje się, że związki zawarte w konopiach indyjskich zapobiegają infekcjom COVID-19, co potwierdzili naukowcy w badaniach laboratoryjnych.

Według badań laboratoryjnych opublikowanych w Journal of Nature Products, związki konopi indyjskich uniemożliwiły wirusowi powodującemu COVID-19 przenikanie do zdrowych ludzkich komórek.

Dwa związki powszechnie występujące w konopiach – zwane kwasem kannabigerolowym lub (CBGA) i kwasem kannabidiolowym (CBDA) – zostały zidentyfikowane podczas badań chemicznych jako mające potencjał do zwalczania koronawirusa. Naukowcy z Oregon State University twierdzą, że związały się one z białkami kolczastymi otaczającymi powierzchnię koronawirusa i zablokowały etap wykorzystywany przez patogen do zarażania ludzi.

Te kwasy kannabinoidowe występują obficie w konopiach i wielu ekstraktach konopnych. Nie są one substancjami kontrolowanymi, jak THC, psychoaktywny składnik marihuany, i mają dobry profil bezpieczeństwa u ludzi – powiedział Richard van Breemen, badacz z Global Hemp Innovation Center w Oregonie.

Naukowcy testowali w laboratorium działanie związków przeciwko wariantom wirusa – alfa i beta wirusa. "Nasze badania wykazały, że związki konopi były równie skuteczne przeciwko wariantom SARS-CoV-2, w tym wariantowi B.1.1.7, który po raz pierwszy wykryto w Wielkiej Brytanii, oraz wariantowi B.1.351, po raz pierwszy wykrytym w Afryce Południowej" – wyjaśnia badacz.

Chociaż potrzebne są dalsze badania, Richard van Breemen zauważył, że kannabinoidy mogą posłużyć do opracowania leków zapobiegającym lub leczącym COVID-19. "Związki te mogą być przyjmowane doustnie i mają długą historię bezpiecznego stosowania u ludzi" – powiedział badacz, dodając, że mają one potencjał, aby zapobiegać, jak również leczyć infekcję SARS-CoV-2.