Mail w sprawie polisy? Nowe oszustwo cyberprzestępców
Internetowi przestępcy do swoich oszustw wykorzystują nowe marki, by zmylić i zaskoczyć potencjalne ofiary. Tym razem w roli przynęty występuje rzekoma polisa z Nationale Nederlanden.
05.06.2017 11:17
Tytuł fałszywej wiadomości brzmi “Polisa nr 38298”. Portal zaufanatrzeciastrona.pl cytuje treść maila, zachowując oryginalną pisownie:
"Adresatem wiadomości jest : (imię i nazwisko potencjalnej ofiary)
W załączeniu przesyłamy pismo wystawione dnia 02.06.2017. Przesłany załącznik jest w formacie zip. Należy zapisać go na pulpicie a następnie rozpakować. Oto hasło potrzebne do wypakowania: CaiGA3@23lz
Pozdrawiamy,
Zespół Obsługi Klientów Korporacyjnych
Nationale-Nederlanden
ul. Topiel 12, 00-342 Warszawa
T 801 20 30 40,
M (+48) 22 522 71 24
E info.grupowe@nn.pl
www.nn.pl"
Wiadomość dostosowana jest do odbiorcy, co ma wzbudzić zaufanie ofiary. I rzeczywiście można pomyśleć, że skoro mail skierowany jest “do mnie” (wszak w treści pada nazwisko), to znaczy, że może pochodzić od prawdziwej firmy. A skąd oszust wie, do kogo pisze? "Adresy email prawdopodobnie pobrane zostały z bazy firm" - wyjaśnia portal zaufanatrzeciastrona.pl.
Warto więc pamiętać, że każda wiadomość, która wymaga od nas pobrania zabezpieczonych hasłem plików i rozpakowania ich na swoim komputerze, jest podejrzana. W ten sposób oszuści ukrywają złośliwe oprogramowanie.
"Przypominamy, że w trosce o pełne bezpieczeństwo danych przesyłanych do Klientów, Nationale-Nederlanden nigdy nie przesyła w jednym mailu plików i haseł potrzebnych do ich otwarcia" - pisze firma na swoim facebookowym profilu, przestrzegając przed oszustami.
Cyberprzestępcy coraz częściej sięgają po firmy i marki, które wcześniej nie były wykorzystywane w oszustwach internetowych. Np. niedawno fałszywe wiadomości dotyczyły rzekomej paczki w kiosku Ruchu.