Mail w sprawie polisy? Nowe oszustwo cyberprzestępców
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Internetowi przestępcy do swoich oszustw wykorzystują nowe marki, by zmylić i zaskoczyć potencjalne ofiary. Tym razem w roli przynęty występuje rzekoma polisa z Nationale Nederlanden.
Tytuł fałszywej wiadomości brzmi “Polisa nr 38298”. Portal zaufanatrzeciastrona.pl cytuje treść maila, zachowując oryginalną pisownie:
"Adresatem wiadomości jest : (imię i nazwisko potencjalnej ofiary)
W załączeniu przesyłamy pismo wystawione dnia 02.06.2017. Przesłany załącznik jest w formacie zip. Należy zapisać go na pulpicie a następnie rozpakować. Oto hasło potrzebne do wypakowania: CaiGA3@23lz
Pozdrawiamy,
Zespół Obsługi Klientów Korporacyjnych
Nationale-Nederlanden
ul. Topiel 12, 00-342 Warszawa
T 801 20 30 40,
M (+48) 22 522 71 24
E info.grupowe@nn.pl
www.nn.pl"
Wiadomość dostosowana jest do odbiorcy, co ma wzbudzić zaufanie ofiary. I rzeczywiście można pomyśleć, że skoro mail skierowany jest “do mnie” (wszak w treści pada nazwisko), to znaczy, że może pochodzić od prawdziwej firmy. A skąd oszust wie, do kogo pisze? "Adresy email prawdopodobnie pobrane zostały z bazy firm" - wyjaśnia portal zaufanatrzeciastrona.pl.
Warto więc pamiętać, że każda wiadomość, która wymaga od nas pobrania zabezpieczonych hasłem plików i rozpakowania ich na swoim komputerze, jest podejrzana. W ten sposób oszuści ukrywają złośliwe oprogramowanie.
"Przypominamy, że w trosce o pełne bezpieczeństwo danych przesyłanych do Klientów, Nationale-Nederlanden nigdy nie przesyła w jednym mailu plików i haseł potrzebnych do ich otwarcia" - pisze firma na swoim facebookowym profilu, przestrzegając przed oszustami.
Cyberprzestępcy coraz częściej sięgają po firmy i marki, które wcześniej nie były wykorzystywane w oszustwach internetowych. Np. niedawno fałszywe wiadomości dotyczyły rzekomej paczki w kiosku Ruchu.