Maersk Triple-E - gigant w Polsce. Relacja wideo

Maersk Triple-E - gigant w Polsce. Relacja wideo

Maersk Triple-E - gigant w Polsce. Relacja wideo
Źródło zdjęć: © WP.PL
23.08.2013 10:35, aktualizacja: 23.08.2013 12:22

Maersk Triple-E to największy kontenerowiec na świecie i największy statek, jaki zawinął do Gdańskiego portu. Mieliśmy okazję wejść na jego pokład z kamerą i przyjrzeć się temu kolosowi z bliska. Wiedzieliście, że załoga liczy zaledwie 20 osób?

Kontenerowce Triple-E o pojemności 1. 000 TEU to najbardziej nowoczesne i największe kontenerowce na świecie. Ich zaawansowane parametry techniczne gwarantują m.in. dużo większą wydajność w transporcie morskim. Przy okazji to jednostki bardziej ekologiczne niż którekolwiek z obecnie pływających, a zastosowane przy ich produkcji rozwiązania ograniczą negatywny wpływ na środowisko. Nazwa pochodzi od 3 kluczowych dla określenia charakteru jednostek słów: economy, energy, environment.

Decyzja o zamówieniu statków Triple-E (1. 000 TEU) została podjęta kilka lat temu. W lutym 2011 r., Maersk Line oficjalnie ogłosił zamówienie 20 nowych jednostek. Wykonawcą projektu jest Daewoo Shipbuilding z Korei Południowej.

Innowacje w technologii i inżynierii, takie jak dwa wolne silniki, specjalnie zoptymalizowany kadłub i forma dziobowa pozwalają Triple-E na osiągnięcie maksymalnej efektywności energetycznej.

Obraz
© A. Czerniawska infografika.wp.pl (fot. WP.PL)

Priorytetem w procesie uzyskiwania efektywności jest pojemność zbiornika. Dzięki wdrożonym innowacjom statek jest o 16. bardziej wydajny niż największa obecnie jednostka pływająca Emma Maersk. Istotne znaczenie ma szerszy kadłub. Ten w kształcie litery V (tak jak w przypadku Emmy Maersk) pomimo wielu zalet ogranicza przestrzeń w kierunku dna. Dlatego inżynierowie podczas konstrukcji Triple-E zdecydowali się na kształt U, którego zastosowanie zapewnia dodatkowe miejsce składowe. Przesunięcie niektórych elementów statku, takich jak mostek czy maszynownia pozwoliły na rozlokowanie aż 1000 kontenerów. W efekcie, pomimo niewielkich przyrostów w rozmiarze Triple-E (jest tylko o 4 metry szerszy i dłuższy od Emmy Maersk) udało się łącznie stworzyć przestrzeń dla dodatkowych 2500 kontenerów.

Obraz
© A. Czerniawska infografika.wp.pl (fot. WP.PL)

Główna tajemnica Triple-E kryje się jednak w maszynowni. Prędkość maksymalna Triple-E została ustalona na poziomie 2. węzłów. To o dwa węzły mniej niż Emma Maersk. Oznacza to pobór mocy zaledwie 65-70 MW w porównaniu do 80 megawatów Emmy. Triple-E posiada dwa silniki ”ultra-długie” (ultra long stroke engines) i dwie duże śruby kombinacyjne. Powodem zastasowania innowacyjnych rozwiązań napędowych są badania Maersk Line, które wykazały, że ich wdrożenie pozwala na eksploatację około 4% mniej energii w porównaniu do silnika Emma Maersk. Obsługa na wolniejszych obrotach zapewnia największą wydajność energetyczną i oszczędność paliwa jednocześnie.

Obraz
© (fot. WP.PL)

Około 25. energii na statku zawartej w paliwie jest tracona. Triple-E jest wyposażony w energooszczędne zaawansowany system odzysku ciepła odpadowego. Główny cel jego wdrożenia to zmniejszenie zapotrzebowania silnika na paliwo, a tym samym obniżenie emisji CO2. Systemem odzysku ciepła odpadowego polega na przechwytywaniu i wykorzystywaniu ciepła i ciśnienia zawartego w spalinach do poruszania turbin tworzących energię mechaniczną, która działa jak generator elektryczny. Ponowne użycie ciepła odpadowego zwiększa moc silnika o 9%, zmniejszając o tyle samo zużycie paliwa.

Triple-E produkuje 20. mniej CO2 w przeliczeniu na kontener w porównaniu z Emmą Maersk oraz o 50% mniej niż średnia na rynku towarowym Azja-Europa.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (93)