Lotnictwo strategiczne Rosji. Chwilowy kryzys czy większe problemy?

Ostatni atak ukraińskich dronów na Kazańskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego imienia S. P. Gorbunowa (KAPO), gdzie powstają bombowce strategiczne Tu-160M i Tu-22M3, wywołał wiele pytań nt. dalszych zdolności rosyjskiego przemysłu obronnego do naprawy i modernizacji samolotów. Łukasz Pacholski, ekspert magazynu "Lotnictwo Aviation International" w rozmowie z WP Tech przypomniał, że tego typu problemy nie są w przypadku Rosji nowością.

Tu-160 w rosyjskich zakładach lotniczychTu-160 w rosyjskich zakładach lotniczych
Źródło zdjęć: © Defense Express
Karolina Modzelewska

Anatolij Chrapczyński, ukraiński ekspert lotniczy w wywiadzie udzielonym RBC-Ukraina podkreślił, że zakłady lotnicze w Kazaniu stanowią bazę do modernizacji i napraw bombowców Tu-160M i Tu-22M3, a ostatni atak ukraińskich dronów miał na celu zmniejszenie zdolności produkcyjnych Rosji. Eksperci już wcześniej zwracali jednak uwagę na niewielkie tempo produkcji nowych maszyn dla lotnictwa strategicznego Rosji.

Analitycy z ukraińskiego serwisu Defence Express twierdzili nawet, że Rosja nie jest w stanie obecnie zbudować od podstaw całkowicie nowych bombowców Tu-160M i Tu-22M3. Brak dostępu do nowych części zmusza ją do sięgania po części z samolotów z czasów radzieckich, które wciąż znajdują się magazynach.

Rosyjskie lotnictwo strategiczne pod lupą

Łukasz Pacholski, ekspert magazynu "Lotnictwo Aviation International" w rozmowie z WP Tech zaznaczył natomiast, że "same ataki na zakłady lotnicze nie są wielkim problemem dla Rosjan". Według niego wynika to z prostego powodu. Produkcja zaawansowanych samolotów bojowych Tu-160, modernizacja Tu-22, ale też produkcja wielozadaniowych samolotów jak Su-34 sprowadza się do pojedynczych egzemplarzy.

- Ta produkcja nigdy nie była rozwinięta na dużą skalę. Mówimy tu o kilku egzemplarzach bombowców rocznie plus kilkudziesięciu samolotach wielozadaniowych, więc takie uderzenia mają przede wszystkim wymiar czysto prestiżowy. Mają pokazać Rosjanom, że Ukraina jest zdolna do atakowania celów o znaczeniu strategicznym i gospodarczym - wyjaśnił ekspert.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: SięKlikało 2024: Co Nas Zaskoczyło w Tech w 2024?

- Pamiętajmy o tym, że od rozpadu Związku Radzieckiego ta część rosyjskiego lotnictwa była permanentnie niedoinwestowana, była to część, gdzie zawsze brakowało sprzętu, szczególnie tego nowoczesnego, jakim są np. bombowce Tu-160. Rosjanie utrzymywali potencjał lotnictwa strategicznego dzięki chociażby temu, że w czasie zimnej wojny wyprodukowali pokaźną liczbę bombowców starszej generacji Tu-22 i Tu-95. Dodatkowo, po rozpadzie Związku Radzieckiego "odzyskali" część bombowców od Ukrainy, która przekazała je Rosji w ramach różnego rodzaju rozliczeń - dodał Łukasz Pacholski.

Zdaniem eksperta niewiele rosyjskich samolotów to samoloty nowoczesne z perspektywy Zachodu. - Spójrzmy na przykłady takie jak Lockheed Martin, który w ciągu 20 lat dostarczył ponad 1000 samolotów F-35, a kolejne setki są w produkcji. Francuzi dostarczyli ponad 200 samolotów Rafale, konsorcjum Eurofighter dostarczyło ponad 600 Typhoonów, a w tym czasie, jeśli patrzymy na dostawy sprzętu rosyjskiego, są to dużo mniejsze liczby - wyjaśnił nasz rozmówca. Jest to powód, dla którego rosyjski przemysł lotniczy (w przeciwieństwie do chociażby rosyjskiego przemysłu pancernego), od dziesięcioleci jest niewydolny pod względem możliwości produkcyjnych znanych na Zachodzie.

- Jeśli do tego dołożymy fakt, że po wprowadzeniu embarga na dostawy części i komponentów Rosjanie mają obecnie problem z produkcją i certyfikacją rosyjskich zamienników, to w niektórych przypadkach mierzą się z problemem, którego nie są w stanie przeskoczyć - podsumował.

Bombowce strategiczne Rosji

Rosyjskie lotnictwo strategiczne opiera się przede wszystkim na trzech typach bombowców: Tu-160, Tu-95MS i Tu-22M3, które stanowią trzon rosyjskiej triady nuklearnej i są zdolne do przenoszenia zarówno broni konwencjonalnej, jak i głowic jądrowych.

Najnowocześniejszym i najbardziej zaawansowanym samolotem w arsenale rosyjskiego lotnictwa strategicznego jest Tu-160, znany jako "Biały Łabędź". To ponaddźwiękowy bombowiec o zmiennej geometrii skrzydeł, który może operować na ogromnych dystansach bez konieczności tankowania w powietrzu. Dzięki modernizacjom, w tym wersji Tu-160M, samoloty te otrzymały nową awionikę, zmodernizowane silniki i zdolność przenoszenia hipersonicznych pocisków manewrujących.

Kolejnym filarem rosyjskiego lotnictwa strategicznego jest Tu-95MS – bombowiec o napędzie turbośmigłowym, który pozostaje w służbie od czasów zimnej wojny. Jego charakterystyczny dźwięk pracy silników NK-12 i unikalna sylwetka sprawiają, że jest łatwo rozpoznawalny. Choć konstrukcja pochodzi jeszcze z lat 50. XX w., dzięki modernizacjom, takim jak integracja z nowoczesnymi pociskami manewrującymi Ch-101 i Ch-102, pozostaje groźnym narzędziem rosyjskiej strategii odstraszania.

Nieco odmienną rolę pełni Tu-22M3, bombowiec dalekiego zasięgu przeznaczony głównie do ataków na cele lądowe i morskie. Choć formalnie nie zalicza się do bombowców strategicznych, jest intensywnie wykorzystywany w operacjach bojowych, co udowodnił m.in. w konflikcie syryjskim. Może przenosić różnorodne uzbrojenie, w tym rakiety Ch-32, stanowiące zagrożenie dla grup uderzeniowych lotniskowców NATO.

Zestrzelony w Ukrainie. Rosjanie stracili cenną maszynę z załogą
Zestrzelony w Ukrainie. Rosjanie stracili cenną maszynę z załogą
Chiński satelita sfotografowany z orbity. Wkrótce potem zakończył misję
Chiński satelita sfotografowany z orbity. Wkrótce potem zakończył misję
W Indiach zasiano chmury, by pozbyć się smogu. Deszcz ma spaść wkrótce
W Indiach zasiano chmury, by pozbyć się smogu. Deszcz ma spaść wkrótce
Gigantyczny krater odkryty w Chinach. To było potężne uderzenie
Gigantyczny krater odkryty w Chinach. To było potężne uderzenie
"Cenniejsze niż złoto". MON robi duży krok, by je pozyskać
"Cenniejsze niż złoto". MON robi duży krok, by je pozyskać
Unikalny układ planetarny. Takiego jeszcze nie widzieliśmy
Unikalny układ planetarny. Takiego jeszcze nie widzieliśmy
Satelity nie miałyby żadnych szans. Symulacja ekstremalnej burzy słonecznej
Satelity nie miałyby żadnych szans. Symulacja ekstremalnej burzy słonecznej
Te nietoperze świecą na zielono. Naukowcy nie wiedzą dlaczego
Te nietoperze świecą na zielono. Naukowcy nie wiedzą dlaczego
Polskie stocznie gotowe na sezon 2026. Przegląd nadchodzących premier
Polskie stocznie gotowe na sezon 2026. Przegląd nadchodzących premier
Wyruszył z USA do Europy. F-35 dotarł po dwóch tygodniach
Wyruszył z USA do Europy. F-35 dotarł po dwóch tygodniach
Znalazły oceaniczną tarczę. Może parzyć
Znalazły oceaniczną tarczę. Może parzyć
Ta planeta "nie ma prawa istnieć". Jej atmosfera ma zaskakujący skład
Ta planeta "nie ma prawa istnieć". Jej atmosfera ma zaskakujący skład