Lepsze niż F‑16? Szczera opinia Ukraińca o szwedzkich myśliwcach

Wśród zachodnich myśliwców, których pozyskaniem zainteresowana jest Ukraina wymienia się szwedzkie JAS‑39 Gripen. Anatolij Chrapczyński, były ukraiński pilot wojskowy, jest zdania, że byłyby one doskonałym uzupełnieniem ukraińskich sił powietrznych. Wynika to z posiadanych przez te maszyny cech, którymi nie dysponują np. myśliwce F-16.

Samoloty JAS-39 Gripen
Samoloty JAS-39 Gripen
Źródło zdjęć: © SAAB
Mateusz Tomczak

Ukraina wyrażała wstępne zainteresowanie JAS‑39 Gripen już kilka lat temu. Temat ich pozyskania pojawił się ponownie po wybuchu pełnoskalowej wojny z Rosją, ale wówczas Kijów po rozmowach z sojusznikami zdecydował się na myśliwce F-16. Teraz, gdy pierwsze tego typu samoloty już są w Ukrainie, zaczęto ponownie rozpatrywać pozyskanie innych myśliwców, przede wszystkim francuskich Mirage i JAS‑39 Gripen.

JAS‑39 Gripen idealne dla Ukrainy?

"On [Gripen - przyp. red] był najtańszy pod kątem eksploatacji. Był przystępniejszy pod względem infrastruktury i personelu – lotniczego i technicznego. Nie wolno nam również zapominać, że ten samolot może wystartować z krótkiego pasa startowego, a nawet ze zwykłej autostrady. W pierwszych etapach pozyskiwania nowoczesnego lotnictwa trzeba było jednak wybrać jeden typ samolotu, a następnie możliwie przejść do jego uzupełnienia. I to już się dzieje. Po F-16 widzimy bowiem intencje Francji dotyczące przekazania Mirage, jest ponowne zainteresowanie JAS‑39 Gripen" - wyjaśnił Chrapczyński cytowany przez agencję Unian.

Z punktu widzenia Ukraińców JAS‑39 Gripen rzeczywiście posiada bardzo istotne cechy. O ile F-16 musi być obsługiwany na lotniskach, szwedzki myśliwiec jest w stanie startować z doraźne wyznaczonych pasów startowych, wystarczy prosty odcinek drogi o długości ok. 800 m. Jest też tańszy w utrzymaniu. Szacuje się, że godzina lotu JAS-39 Gripen kosztuje ok. 40 proc. mniej niż w przypadku F-16.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Arsenał JAS‑39 Gripen

JAS‑39 Gripen to jednosilnikowy myśliwiec ze skrzydłami typu delta z usterzeniem kaczki. Cechuje się długością ok. 14 m. Osiąga prędkość do 2 Ma (ok. 2130 km/h) i może operować na pułapie do 18 tys. m. Jego uzbrojenie podstawowe stanowi działo Mauser BK-27 kal. 27 mm, ale poza nim JAS 39 Gripen może przenosić podwieszane pociski i bomby o większej sile rażenia.

Na liście uzbrojenia kompatybilnego ze szwedzkim myśliwcem są m.in. pociski AIM-9 Sidewinder, IRIS-T, AIM-120 AMRAAM czy AGM-65 Maverick oraz bomby Mark 82. Może być on również nośnikiem pocisków manewrujących Taurus KEPD 350, o których pozyskanie z Niemiec Ukraina zabiega od wielu miesięcy. Ich zasięg to nawet 500 km.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (46)